2022-03-01 08:54Pressmeddelande

Sju svenska filmer till CPH:DOX

Medsols från vänster: Döttrar, Dear Dancer, Bakom den svenska modellen och The Memor. Foto: WG Film / Fasad Production / Freetown Films / Lundahl & Seitl ScanLAB ProjectsMedsols från vänster: Döttrar, Dear Dancer, Bakom den svenska modellen och The Memor. Foto: WG Film / Fasad Production / Freetown Films / Lundahl & Seitl ScanLAB Projects

Idag släpps programmet för Köpenhamns CPH:DOX, en av världens främsta dokumentärfilmfestivaler. Sju svenska filmer och tre samproduktioner är utvalda. Jenifer Malmqvists Döttrar tävlar om priset Nordic:Dox Award, liksom Viktor Nordenskiölds pandemiskildring Bakom den svenska modellen. Dessutom visas VR-filmen The Memor, och Marcus Lindeens dansdokumentär Dear Dancer får internationell premiär.

– Det börjar bli en god tradition att svensk dokumentärfilm på ett imponerande vis startar året och sedan rullar framgångarna bara på. Calendar Girls tävlade på Sundance och Nelly & Nadine i Berlin där den tilldelades juryns Teddy Award. Nu har vi sju filmer samt tre samproduktioner på CPH:DOX, en mycket attraktiv festival både för publik och bransch, och det är jag otroligt glad över, säger Sara Rüster, festivalansvarig dokumentärfilm på Filminstitutet.


Döttrar, regi Jenifer Malmqvist – världspremiär i sektionen Nordic:Dox

Sofia, Hedvig och Maja har växt upp med sorg. De var bara 8, 10 och 16 när deras mamma tog sitt liv. I Döttrar möter vi systrarna både från tiden när de var barn och nu som unga vuxna, när de reflekterar över hur det är att växa upp i efterdyningarna av trauma.

Jenifer Malmqvist är regissör och manusförfattare, utbildad vid Polska Nationella Filmskolan och baserad i Malmö. Hennes kortfilmer har visats på festivaler världen över: Födelsedag (2010) och On Suffocation (2014) fick båda premiär på Sundancefestivalen, och den sistnämnda vann Nordic Short Film Award på Nordisk Panorama och plockade hem en Guldbagge för Bästa kortfilm. Döttrar är hennes långfilmsdebut.

Döttrar är skriven och regisserad av Jenifer Malmqvist, och producerad av Margarete Jangård och Hanna Markkanen, WG Film, med stöd från Filminstitutet, konsulent Jenny Gilbertsson. För fotot står Ita Zbroniec-Zajt som samarbetat med Jenifer Malmqvist på alla hennes filmer sedan 2010.


Bakom den svenska modellen, regi Viktor Nordenskiöld – internationell premiär i sektionen Nordic:Dox

Alla berörs, men några ska ha alla svar. Anders Tegnell och Lena Hallengren och Sveriges pandemi-strategi får rubriker över hela världen. Bakom den svenska modellen undersöker hur de hanterar hyllningar, kritik och en allt mer förundrad omvärld. Filmen finns att se på SVT Play.

Viktor Nordenskiöld är regissör, ​​producent och journalist, med en bakgrund som reporter och utrikeskorrespondent för SVT. Hans kortfilm Out of This World (2014) hade premiär på Berlins festival, och hans förra dokumentär Utrikesministern (2018) som följde Margot Wallström i arbetet visades även den på CPH:DOX, samt på franska FIPADOC.

Bakom den svenska modellen är skriven och producerad av Nordenskiöld och Dylan Williams för Freetown Films, i samproduktion med Sveriges Television. Filmen har fått stöd från Filminstitutet, dokumentärfilmskonsulent Anna Weitz.


Dear Dancer, regi Marcus Lindeen – internationell premiär i sektionen Artists & Auteurs

Under sommaren 2020 skulle danskompaniet Cullberg ha sitt uruppförande av det nya verket Horse av den legendariska amerikanska koreografen Deborah Hay. Pandemin gjorde det omöjligt och premiären sköts upp. Hay som inte kunde resa fortsatte att repetera från sitt hem i Texas – med dansarna online i studion i Stockholm. Samtidigt bjöds filmregissören Marcus Lindeen in att gestalta verket på och utanför scenen fram till premiären. Resultatet blev kortfilmen Dear Dancer som har Sverigepremiär på kommande Tempofestivalen i Stockholm, innan den internationella premiären på CPH:DOX.

Dramatikern och regissören Marcus Lindeen är verksam både på film och scen. Hans debutfilm Ångrarna (2010) belönades med en Guldbagge för Bästa dokumentärfilm och vann Prix Europa. Det gjorde också Flotten (2018) som dessutom visats och prisats på över 50 internationella festivaler, däribland CPH:DOX där den vann huvudpriset Dox:Award.

Dear Dancer är producerad av Jesper Kurlandsky, Fasad Production, med koreografi och berrättarröst av Deborah Hay och musik av Hans Appelqvist. Även här är Ita Zbroniec-Zajt filmfotograf.


The Memor – VR-film som visas i sektionen Inter:Active

The Memor är en miljö som framkallar människans förmåga att förflytta sig bortom nuet. Det första mötet i denna koreograferade VR-upplevelse är med en stromatolit, en fossil som föregår den mänskliga upplevelsen med 3,7 miljarder år. Vardagliga föremål, spöklika tomma skal, leder besökaren till en serie inre rum. Här frammanas en pianobyggarverkstad, en välvillig avgrund och andra rum där Virtual Reality kan definieras som en förmåga snarare än en form av teknologi. Besökarens närvaro fullbordar illusionen av kontinuitet och frammanar en värld som utan dem vore en övergiven scen om natten.

The Memor är regisserad av Martina Seitl, Christer Lundahl och Matt Shaw, och producerad av Lundahl och Seitl för Lundahl & Seitl ScanLAB Projects, med manus av Malin Zimm.


Highlights

I sektionen Highlights visas tre svenska dokumentärer som alla låtit höra talas om sig på internationella festivaler:

Nelly & Nadine

Magnus Gerttens film vann nyligen Juryns pris i Teddy Award på Berlins filmfestival, där den hade sin världspremiär. Filmen, som berättar den osannolika kärlekshistorien om två kvinnor som blir förälskade i varandra 1944 i Ravensbrücks koncentrationsläger, har biopremiär 18 mars via Doc Lounge. Läs mer.

Calendar Girls

Maria Loohufvuds och Love Martinsens feelgood-dokumentär skildrar Calendar Girls, Floridas mest hängivna dansgrupp för kvinnor över 60. Filmen hade världspremiär på Sundance filmfestival i januari, och har svensk biopremiär 18 mars via Folkets Bio. Läs mer.

The Scars of Ali Boulala

Max Erikssons porträtt av den rebelliske och gudabenådade skateboardåkaren Ali Boulala hade världspremiär i tävlan på Tribeca filmfestival förra året, och visades nyligen på Göteborgs filmfestival. Lucky Dogs distribuerar filmen, med biopremiär 25 mars. Läs mer.


Svenska samproduktioner

TSUMU Where Do You Go With Your Dreams? – tävlar i Nordic:Dox

Kasper Kiertzners film följer tre unga vänner på Grönland som filmat sina liv fyllda av kreativitet och förälskelse, men när vuxenlivet och den hårda verkligheten tränger sig på hotas deras vänskap. Filmen är en dansk-svensk samproduktion med David Herdies och Michael Krotkiewski, Momento Film, som svenska samproducenter och med stöd från Filminstitutet, konsulent Jenny Gilbertsson.

Dreaming Walls – visas i Highlights

En film av Amélie van Elmbt och Maya Duverdier om det legendariska Chelsea Hotel i New York, som renoveras för att bli lyxhotell. Mitt i byggkaoset försöker några få kvarvarande gäster hålla hotellets bohemiska själ vid liv. Filmen hade nyligen världspremiär på Berlins filmfestival och är en samproduktion mellan bl a Sverige och Belgien, även den med Momento Films David Herdies och Michael Krotkiewski som svenska samproducenter. Stöd har givits av Filminstitutet, tidigare dokumentärfilmskonsulent Juan Pablo Libossart.

A House Made of Splinters – visas i Highlights

En grupp socialarbetare i ett krigsbarnhem i östra Ukraina arbetar outtröttligt med att skapa en nästan magisk plats av trygghet. Barnen får bara stanna nio månader, en kort tid att förbereda dem för den hårda verkligheten utanför. Simon Lereng Wilmont regisserar och för musiken står Uno Svenningsson. Filmen är en dansk-svensk samproduktion med Tobias Janson, Story, som svensk samproducent och med stöd från Filminstitutet, Juan Pablo Libossart.


Next:Wave

Sportscast 2 – världspremiär i sektionen Next:Wave

En film av Köpenhamnsbaserade svenska konstnären och regissören Sara Sjölin, där hon i detalj återberättar den tragikomiska historien om ett destruktivt och misslyckat förhållande med en ex-flickvän, till bilderna av en gammal fotbollsmatch mellan ärkerivalerna Malmö FF och Helsingborgs IF som utspelar sig i sin helhet.

CPH:DOX pågår 23 mars – 3 april. Läs mer här.



Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.


Kontaktpersoner

Jan Göransson
Presschef
Jan Göransson