Imorgon tisdag 14 maj startar 77:e upplagan av Cannes filmfestival. Magnus von Horns nya film Flickan med nålen får världspremiär i huvudtävlan, och Eva Åkergren är Sveriges Producer on the Move. Dessutom är ytterligare fem svenska samproduktioner klara för festivalen, däribland The Apprentice av Ali Abbasi. Läs allt om de svenska inslagen här.
Flickan med nålen / The Girl with the Needle av Magnus von Horn (Competition)
Flickan med nålen utspelar sig i Köpenhamn efter första världskriget och skildrar Karoline, en ung fabriksarbetare som finner sig själv övergiven och gravid medan hon kämpar för att ta sig ur fattigdomen. Hon möter den karismatiska Dagmar, som driver en hemlig adoptionsbyrå i en godisaffär och hjälper fattiga mammor att hitta fosterhem åt sina oönskade barn. Ett starkt band bildas mellan de två kvinnorna, men Karolines värld slås i spillror när hon gör en fruktansvärd upptäckt. I de två huvudrollerna ser vi danska stjärnskottet Vic Carmen Sonne tillsammans med Trine Dyrholm.
Detta är tredje gången gillt i Cannes för göteborgsfödde Magnus von Horn. Långfilmsdebuten Efterskalv (2015) hade världspremiär i Director’s Fortnight-sektionen och belönades dessutom med tre Guldbaggar. Uppföljaren, polsk-svenska Sweat (2020) blev också uttagen till Cannes. Dansk-polsk-svenska samproduktionen Flickan med nålen är hans tredje långfilm, och får nu världspremiär i huvudtävlan. Läs mer
Producer on the Move: Eva Åkergren
Svenska Filminstitutet och EFP (European Film Promotion) har i år utsett Eva Åkergren att företräda Sverige i Producers on the Move, där 20 av Europas mest aktuella och intressanta producenter bjuds till festivalen för att delta i en rad workshops och seminarier för att utbyta idéer och nätverka. Eva Åkergren är sedan 2018 knuten till Nordisk Film där hon tillsammans med Lars G. Lindström producerade Charter av Amanda Kernell (2020), följt av Tuva Novotnys Diorama (2022). Eva Åkergrens senaste samproduktioner har varit Ali Abbasis Holy Spider som tävlade om Guldpalmen i Cannes 2022, Malou Reymanns Unruly (2022) och Gustav Möllers Sons, som tävlade om Guldbjörnen på filmfestivalen i Berlin tidigare i år. Hon arbetar just nu med Amanda Kernells tredje långfilm. Läs mer
Fler svenska samproduktioner i Cannes
Armand (Un certain regard)
En av de sista dagarna före sommarlovet händer något mellan sexåringarna Armand och Jon. Föräldrarna kallas till skolan för ett möte, men ingen i ledningen kan riktigt sätta ord på vad som hänt. Var detta bara lek mellan två barn, eller något mycket allvarligare? Under en ödesdiger eftermiddag i den annars tomma skolan befinner sig pojkarnas mödrar i en desperat kamp för att bli trodda, där alla medel är tillåtna. Renate Reinsve från Världens värsta människa gör en av huvudrollerna i Armand, som är långfilmsdebut för regissören Halfdan Ullmann Tøndel, son till författaren Linn Ullmann och barnbarn till Liv Ullmann och Ingmar Bergman. Läs mer
The Apprentice (Competition)
Dansk-svensk-iranske regissören Ali Abbasi följer upp Cannes-succén Holy Spider med The Apprentice, en djupdykning i de sällan sedda delarna av det amerikanska imperiet. Den följer en ung Donald Trumps väg till makten genom en Faust-liknande uppgörelse med den inflytelserika advokaten och politiska fixaren Roy Cohn. Läs mer
Julie Keeps Quiet (Semaine de la critique)
Långfilmsdebuterande belgiske regissören Leonardo van Dijls drama kretsar kring Julie, som är en högt rankad spelare på en tennisakademi på elitnivå. Hennes liv kretsar kring spelet som hon älskar. När hennes tränare utreds och plötsligt stängs av uppmuntras alla klubbens medlemmar att berätta vad de vet. Men Julia bestämmer sig för att tiga. Läs mer
Sister Midnight (Quinzaine des cinéastes)
Karan Kandharis film är en svart komedi om en missanpassad kvinna boende i en småstad som försöker navigera i tillvaron som nygift i ett arrangerat äktenskap mellan en besvärlig make, nyfikna grannar och sina egna galna impulser. Läs mer
TELOS 1 (Immersive Competition)
Immersive är festivalens nya sektion som vill spegla ny teknologi och nya sätt att berätta. Här visas i tävlan TELOS 1 av kanadensisk-svenska dansaren och koreografen Dorotea Saykaly och danske regissören Emil Dam Seidel. TELOS 1 är en mixed reality-, film- och dansinstallation med inslag av science fiction. Publiken bjuds in till en transcendental fysisk upplevelse som utforskar teman som mänsklig existens och digital medvetenhet. Iscensatt i ett mytiskt landskap i den digitala tidsåldern tar verket med åskådaren på en resa genom ett holografiskt rike, och bjuder in dem att delta i ett narrativ som suddar ut gränsen mellan det materiella och det immateriella. Läs mer
77:e upplagan av filmfestivalen i Cannes äger rum 14–25 maj. På plats i Cannes 16-22 maj är Jan Göransson, presschef och Per Perstrand, presskoordinator. Kontaktuppgifter nedan.
Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.