2024-02-14 11:10Pressmeddelande

RÄTTELSE: Svenska filmer på Berlins filmfestival

Passage av Levan Akin öpnnar Panorama i Berlin. Undre raden: Asta Kamma August, Offret, Sons och My Favourite Cake. (Bildcred längst ned.)Passage av Levan Akin öpnnar Panorama i Berlin. Undre raden: Asta Kamma August, Offret, Sons och My Favourite Cake. (Bildcred längst ned.)

Rättelse: I förra utskicket råkade vi ange fel nationalitet på den ukrainska filmaren Svitlana Lishchynska, som regisserat den svenska samproduktionen A Bit of a Stranger. Vi ber om ursäkt för misstaget. 


Imorgon inleds 74:e upplagan av Berlins filmfestival. Klara för festivalen är Levan Akins nya film Passage som inviger Panorama-sektionen, Andrej Tarkovskijs Offret, digitalt restaurerad av Svenska Filminstitutet, och Asta Kamma August som är utsedd till Shooting Star. Dessutom visas fyra svenska samproduktioner, däribland Gustav Möllers nya film Sons.

Passage (Panorama)

Levan Akin
följer upp internationellt hyllade And Then We Danced med Passage, som fått det prestigefulla uppdraget att inviga Panorama-sektionen. Filmen är en gripande resa genom Istanbuls mest färgstarka bakgator. Lia, en pensionerad lärare från Georgien, har lovat att ta reda på vad som hände med hennes sedan länge försvunna systerdotter Tekla. Av sin granne, Achi, får Lia höra att Tekla kanske befinner sig i Turkiet och de beger sig dit för att hitta henne. I Istanbul möts de av en livligt vacker stad fylld av kopplingar och möjligheter. Men att hitta någon som inte vill bli funnen är svårare än vad de tror. Tills de träffar Evrim, en advokat som kämpar för transrättigheter. När Lia, Achi och Evrim undersöker staden tillsammans, känns det som att de kommer Tekla närmare. 

Passage är skriven av Levan Akin och producerad av Mathilde Dedye / French Quarter Film, med produktionsstöd av Svenska Filminstitutet, långfilmskonsulent Hanna Lejonqvist. Filmen får svensk biopremiär 22 mars, distribuerad av TriArt Film.


Shooting Star: Asta Kamma August

Asta Kamma August – under våren aktuell både i Isabella Eklöfs Kalak och Ernst De Geers Hypnosen – är utvald som en av tio unga och lovande europeiska skådespelare som presenteras för internationell press, publik och filmbransch under festivalen. Läs mer här


Offret (Berlinale Classics)

Andrej Tarkovskijs sista film med Erland Josephson i huvudrollen spelades in på Gotland och belönades med fyra priser, bland annat för Sven Nykvists mästerliga foto, vid filmfestivalen i Cannes 1986. Filmen är digitalt restaurerad i 4K av Svenska Filminstitutet. Visningen lördag 17 februari – världspremiär för denna restaurerade version – kommer att introduceras av Filminstitutets Kajsa HedströmLäs mer här


Svenska samproduktioner

Sons av Gustav Möller (Competition)
Gustav Möller, svensk regissör verksam i Danmark, slog igenom internationellt 2018 med Den skyldige. Nu är han tillbaka med Sons (dansk titel Vogter), ett fängelsedrama med Sidse Babett Knudsen i huvudrollen. Svensk samproducent: Eva Åkergren / Nordisk Film Production, med stöd från Filminstitutet, långfilmskonsulent Hanna Lejonqvist.

My Favourite Cake av Maryam Moghaddam och Beetash Sanaeeha (Competition)
Svensk-iranska skådespelaren och filmaren Maryam Moghaddam och iranska regissören Beetash Sanaeeha samarbetar i My Favourite Cake, ett drama om 70-åriga änkan Mahin som bor ensam i Teheran. När hon öppnar upp sig för en ny romans, utvecklas det som börjar som ett oväntat möte snabbt till en oförutsägbar och oförglömlig kväll. Svensk samproducent: Peter Krupenin / Hobab, med stöd från Filminstitutet, långfilmskonsulent Hanna Lejonqvist.

Afterwar av Birgitte Stærmose (Panorama Dokumente)
Med Kosovo-kriget som fond skapar danska regissören Birgitte Stærmose en film som växlar mellan rå realism och iscensatt performance och blir en existentiell meditation över krigets långsiktiga återverkningar.
Svensk samproducent: Fredrik Lange / Vilda Bomben, med stöd från Filminstitutet, dokumentärfilmskonsulenterna Juan Pablo Libossart och Anna Weitz.

A Bit of a Stranger av Svitlana Lishchynska (Panorama)
Den ukrainska regissören Svitlana Lishchynska, född 1970 i Mariupol, undersöker sin egen familjs fyra generationer kvinnor och hur Sovjeteran och russifieringen har påverkat dem. Svenska samproducenter Fredrik Lange / Vilda Bomben Film och Film i Väst, med stöd från Filminstitutet, dokumentärfilmskonsulent Jannik Splidsboel.

74:e upplagan av Berlinale äger rum 15-25 februari. Läs mer här.


Fotocred: Haydar Taştan (Passage), Stellan Runge (Asta), Filminstitutets bildarkiv (Offret), Nikolaj Møller/Nordisk Film (Sons), Hamid Janipour (My Favourite Cake).


Ämnen: Berlin

Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.


Kontaktpersoner

Jan Göransson
Presschef
Jan Göransson