2023-11-15 10:38Pressmeddelande

Wild Card – tre nya stjärnor inom svensk film

André Vaara, Lisa Forslund och Angelica Ruffier (lilla bilden) - glada vinnare av Wild Card 2023. Foto: Catherine Jarl, FilminstitutetAndré Vaara, Lisa Forslund och Angelica Ruffier (lilla bilden) - glada vinnare av Wild Card 2023. Foto: Catherine Jarl, Filminstitutet

Lisa Forslund, André Vaara och Angelica Ruffier har valts ut till Svenska Filminstitutets satsning Wild Card. De delar på 1,2 miljoner kronor för att utveckla varsitt långfilmsprojekt. De vinnande filmerna behandlar fängelseromanser, stökiga 13-åringar och tonårskärlek. 

Wild Card är Filminstitutets sätt att nå ut till den nya generationen, där nyexaminerade regissörer får utvecklingsstöd för att snabbt komma i gång med långfilmsdebuten. Regissörerna har sökt med sina examensfilmer samt tre minuter rörligt material där de presenterat sin långfilmsidé. 

Vinnarna presenterades vid en ceremoni i Filmhuset igår kväll, under Stockholms internationella filmfestivals Industrydagar. Filmarna tilldelas 400 000 kronor vardera för att göra en skissfilm till en långfilm, samt idé-, projekt- och manusutveckling.

Jurygrupperna består av filmkonsulenter och controllers vid Filminstitutets produktionsstödsenhet.


Lisa Forslund för sin film Clementine Orange

Juryns motivering
Denne regissör har i tidigare filmer vågat undersöka, testa och stretcha och den egna rösten genomsyrar projekten. Det nya projektet fortsätter vända och vrida på en tematik och bjuder samtidigt på en mördande, underfundig och direkt humor. Berättandet är skoningslöst och rannsakande med en nerv och en närvaro och berättelsen är placerad inom en tydlig och lättillgänglig ram. Huvudkaraktären är ytterst irriterande och oberäknelig och filmen bjuder på obekväma tillstånd och situationer, men vi är nyfikna på att se vad hon kan ta sig för och vad som kan hända under det intensiva dygn filmen ska utspela sig.

– Jag är så glad och tacksam att Filminstitutets jury har valt att satsa på mitt projekt. Det betyder enormt mycket för mig som nyutexaminerad regissör. Jag tror att det underlättar när det kommer till att hitta personer att samarbeta med vilket gör att vi hamnar rätt från början! säger Lisa Forslund.

Synopsis
Angelica har en tid haft kontakt med John som sitter i fängelse. Känslor har uppstått, men när de möttes för första gången under Johns permission blir Angelica besviken. John är inte den rebell hon föreställt sig.

Bio
Lisa Forslund är född 1990 i Stockholm och är regissör och manusförfattare. Hon är utbildad vid HDK Valand och Kungliga konsthögskolan och har haft konstutställningar i Sverige och Norge. Hennes examensprojekt från Mejan, Skepp som möts i natten, är en videoinstallation som utforskar destruktiva mönster i en kärleksrelation. 


André Vaara
för sin film Beautiful Misfits

Juryns motivering
Denne filmskapare har i sin examensfilm och tidigare filmer visat på fingertoppskänsla, finkänslighet och en talang för autenticitet i sin regi och i sitt berättande. Det nya projektet är medryckande och berörande, en berättelse som är på allvar men skildras med lätt hand och med ett tydligt perspektiv. Regissören presenterar en visuell och stämningsfull berättelse, gör tydliga val och ställer sig tveklöst på sina huvudkaraktärers, barnens, sida. Filmskaparen överraskar med små penseldrag i en film som är djupt personlig och för tankarna till Barnens ö

– Jag är så otroligt stolt och tacksam att vi har fått Wild Card. Det är som att få ta en racerbil rätt in i utvecklingen av projektet. Det här är en berättelse som rör sig genom både inre och yttre skiftande landskap, och vi ser så mycket fram emot att få börja forma både dramat och miljöerna, säger André Vaara.

Synopsis
De stökiga 13-åringarna Oden och Julian driver runt i småstaden där de inte känner sig hemma. När föräldrarna hotar att separera killarna bestämmer de sig för att gömma sig på ett tåg och fly.

Bio
André Vaara är regissör och manusförfattare, uppvuxen i norrbottniska Gällivare. Han tog i våras examen från kandidatprogrammet i film vid HDK-Valand och läser just nu mastersprogrammet i fiktionsregi vid Stockholms konstnärliga högskola. Han har tidigare skrivit och regisserat kortfilmerna Jag vill se Gällivare brinna och Älskling som har visats och prisats på flera festivaler. Den senare tilldelades bland annat ett hedersomnämnande på förra årets upplaga av 1 KM Film på Stockholms internationella filmfestival.


Angelica Ruffier
för sin film Jag har ett ansikte för att bli älskad

Juryns motivering
Med sitt examensarbete visar regissören redan prov på den sortens filmmagi som anstår en blivande auteur av rang. Med säker hand samsas såväl filmisk poesi som vardagsrealism tillsammans med lekfullt förhöjda iscensättningar - alla delar exemplariskt genomförda. Berättelsens utgångspunkt är regissörens fars död som oundvikligen försätter regissören tillbaka i sin barndom, sin ungdom där den första, drabbande, oförlösta kärleken dröjer sig starkast kvar i minnet. Juryn ser fram emot att få följa detta konstnärskap liksom det starka team som skapats kring filmen.

– Jag har ett ansikte för att bli älskad är en film som skrivs i görandet och jag är mycket glad och rörd över det här priset som tillåter att den här berättelsen kan fortsätta växa, utanför den fantastiskt privilegierade miljön som en skola är för att utveckla ett skapande. Det här priset känns som en varm uppmuntrande blick som möjliggör att mitt och mitt teams process inte behöver stanna upp, och kan förbli i sin egen takt och ton, säger Angelica Ruffier.

Synopsis
I arbetet med att tömma sitt barndomshem efter sin pappas bortgång minns Angelica en intensiv och solitär kärlek hon hade i tonåren till sin historielärare Fröken S. 

Bio
Angelica Ruffier är född i Luleå, uppvuxen i Frankrike och verksam i Sverige sen 2017. Hon är utbildad i dokumentär regi på Biskops Arnö folkhögskola och Stockholms konstnärliga högskola. Angelica har regisserat, klippt och producerat kortfilmerna Härifrån och dit och tillbaka igen, Stranger, och Människor på återvinningsmarknad och utvecklar sen 2019 dokumentärfilmen Strejkarna tillsammans med Helena Molin och Olga Ruin, producerad av MDEMC.

Tidigare års vinnare av Wild Card
2018 Fanny Ovesen, Ernst De Geer och Jerry Carlsson
2019 Amanda Björk, Jonathan Nikolaj Heinius och Nathalie Álvarez Mesén
2020 Sebastian Johansson Micci och Elsa Rosengren
2021 Angelika Abramovitch, Lina Vain Illalla och Loran Batti
2023 Tess Quatri, Vangelis Kollias, Simone Norberg

För frågor, kontakta
Hanna Sohlberg, filmkonsulent för Moving Sweden på Filminstitutet
hanna.sohlberg@filminstitutet.se
08-665 12 75

Lina Norberg Johansson, talangansvarig och controller på Produktionsstöd på Filminstitutet
lina.norberg@filminstitutet.se
08-665 12 27



Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.


Kontaktpersoner

Martin Frostberg
Kommunikatör
Martin Frostberg