2021-11-16 16:45Pressmeddelande

Wild Card – möt morgondagens tre hetaste nyutexaminerade regissörer

Glada regissörerna Loran Batti, Lina Vain Illalla och Angelika Abramovitch i Filmhuset vid Stockholms internationella filmfestivals Industrydagar. Foto: Vincent Von Sydow, FilminstitutetGlada regissörerna Loran Batti, Lina Vain Illalla och Angelika Abramovitch i Filmhuset vid Stockholms internationella filmfestivals Industrydagar. Foto: Vincent Von Sydow, Filminstitutet

De nyutexaminerade regissörerna Lina Vain Illalla, Loran Batti och Angelika Abramovitch har valts ut till Filminstitutets satsning Wild Card. De delar på 1,2 miljoner kronor för att utveckla varsitt långfilmsprojekt.

Syftet med Wild Card är att fånga upp unika filmröster från de olika filmutbildningarna, och att ge nya regissörer en chans att snabbt komma igång efter sin utbildning. Nytt för i år är att satsningen även inkluderar dokumentärfilm.

Regissörerna har sökt med sina examensfilmer samt en Show & Tell (3 min rörligt material) där de presenterat sin nya långfilmsidé. Fiktionsjuryn har bestått av Filminstitutets talangansvarige och filmkonsulenterna för fiktion: barn och ungdom, kortfilm och nya format, långfilm och Moving Sweden. Dokumentärjuryn har bestått av filmkonsulententerna för dokumentärfilm och två controllers.

Vid en ceremoni i Filmhuset ikväll, under seminariet You’re My Inspiration vid Stockholms internationella filmfestivals Industrydagar, presenterades de tre vinnarna som tilldelas 400 000 kronor som möjliggör skapandet av en skissfilm till en långfilm samt idé-, projekt- och manusutveckling.


Lina Vain Illalla för sin film Smärtans anatomi

Synopsis
I Smärtans anatomi följer vi en restaurangs uppgång och fall. Maria driver en restaurang som sysselsätter människor som ramlat mellan stolarna i samhället. Men när restaurangen får plötslig succé, uppstår en köttig kamp mellan ideal och praktik.

Juryns motivering
Konsten är ett perspektiv på tillvaron och kräver en unik röst för att på allvar beröra och tillföra. Regissören har med sin examensfilm skildrat ett utanförskap med en ömsint och egensinnigt uppfordrande ton, och inte minst med ett helt eget formspråk. Både nära och med distans, både inkluderande och med en tydlig klassdiskussion. I regissörens nya filmidé som utspelar sig i restaurangmiljö finns många spännande ingredienser som väcker frågor och upprör, och juryn ser fram emot en mustig gryta av livsinsikter, obehag och starka känslor som bara riktigt intressant film kan bidra med.

– Jag kan ha svårt för ordet tacksam, men det är precis vad jag är nu. Jag tackar och tar emot förtroendet med uppkavlade ärmar - efter flera års slit är det jävligt fantastiskt att få den här möjligheten. Den här filmen har gått vid min sida i många år och jag längtar efter att gå ännu djupare i den, säger Lina Vain Illalla.

Lina Vain Illalla är utbildad på Valands kandidatprogram i film 2018 – 2021 och har gått Filmarbetarlinjen på Fridhems Folkhögskola 2015 – 2017. Hen har även gått Serieskolan i Malmö, Kvarnby Folkhögskola och deltagit i regi-workshop med Béla Tarr. Hen har från 2015 genomfört novellfilmer, kortfilmer och videoverk i rollerna regissör, manusförfattare, producent, klippare, scenograf och rekvisitör och arbetat som manusassistent på Charter av Amanda Kernell. 


Loran Batti för sin film "G"

Synopsis
Gottsunda räknas idag till ett Sveriges mest utsatta områden. Men så har det inte alltid varit. Regissören Loran Batti minns tillbaka till hur det var att växa upp i orten. Samtidigt brottas han med verkligheten och den ständiga rädslan av att behöva begrava en bror.

Juryns motivering
Det första Wild Card någonsin för dokumentärfilm går till ett smärtsamt angeläget projekt med ett inifrånperspektiv som är gudasänt. Med ett sällsamt gehör för poesi i både text och filmiska berättargrepp utforskar regissören ett samhälle i förändring och låter de medverkande äga en komplexitet bortom de endimensionella stereotyper som annars så ofta cementeras av alarmerande nyhetsrubriker och underhållningsvåld. Långfilmsprojektet "G" är en konstnärlig och tematisk fördjupning av regissörens examensfilm som skildrar hans uppväxtort Gottsunda. Fött ur frustrationen över hur och för vem orten porträtteras, glöder projektet av filmkonstens möjligheter att beröra och begripliggöra såväl gemenskap i utanförskapet som de tragedier som drabbar unga människor i det rasifierade klassamhälle som genomsyrar Sverige idag.

– Alla mina projekt har samma ingång. Jag vill skapa material från orten till orten. Det ska vara autentiskt. För många gånger är det utomstående som porträtterar vår värld, jag är trött på det. Jag uppskattar att jag fick detta stöd och er tillit, det hjälper mig att fortsätta utveckla min debutfilm "G". Tack! säger Loran Batti.

Loran Batti har alltid haft ett intresse för film och skrivande. Han slutade med boxning och började skriva ner vardagliga händelser för att porträttera förorten, för att skapa bilder han tyckte saknades. Han är utbildad i dokumentärfilm på Ölands Folkhögskola, 2018-2019. Det var där han fann sin första super 8 kamera och "G" fick ett liv. 2019-2021 läste han dramatik på Biskops Arnö och har i år även genomgått workshop på Riksteatern residens.

"G" produceras av Göran Hugo Olsson och Melissa Lindgren för Story AB.


Angelika Abramovitch för sin film Länge leve Gurzuf 

Synopsis
1968 i en het, Sovjetisk kuststad, Gurzuf kretsar livet kring ungdom, sex & rockmusik. Vi möter Anja & Anton i deras omtumlande kärlekshistoria men när deras son blir sjuk i leukemi efter Tjernobyltragedin, tärs de isär. Kan kärleken verkligen övervinna allt?

Juryns motivering
Pang! Regissörens examensfilm präglas av exakt tonträff i både spel och iscensättning. Juryn blir blixtförälskad i kärlekshistorien som den så berörande beskrivs i show & tell. Denna filmskapare ger liv åt en på ytan ganska enkel men krisande kärlekshistoria. Vi längtar nu efter att få ta del av kärlek på Krim-rivierian, sovjetisk sex, drugs and rock n roll anno 1968 och sorg. Likt en shakespeariansk storm återuppstår den förlorade sonen – om än med ett kort budskap om försoning. Nu inväntar vi nyfiket på kärleksbarn nr två – Länge leve Gurzuf.

– Jag ska vara ärlig, det är inte lätt att hitta ord som förklarar mitt tillstånd utan att det låter otroligt cheesy. Så jag säger bara helt enkelt som det är med risk för att bli generad. Jag kan inte riktigt förstå det. Jag är så oerhört rörd och tacksam att bli tilldelad ett Wild Card som så tydligt bevisar för mig att mitt filmskapande berör och att det behövs. Alla som gör film vet hur svårt det kan vara att känna driv och motivation ibland. I perioder känner man sig ensam och missförstådd och ofta är man beredd att ge upp. Ge aldrig upp!!! Wild Card ger inte bara driv och styrka till projektet men också en sån obeskrivlig känsla av stöd och tillit. Jag tackar med hela mitt hjärta! Min mamma är så stolt och det hade min pappa också varit. Spasiba, säger Angelika Abramovitch.

Angelika Abramovitch är utbildad vid Stockholms Konstnärliga Högskolas kandidatprogram för filmregi 2018-2021 och tar examen från Alma manusutbildning nästa år. Sen 2013 har hon regisserat, skrivit och producerat kortfilm, dokumentär, musikvideo och reklamfilm. Hennes verk har belönats vid Tempo dokumentärfestival och tidigare i höstas belönades hon med Nordic Talents Pitch special mention genom Nordisk Film & TV Fond som även valde ut henne bland "Six Nordic Talents to watch".

Länge leve Gurzuf är skriven av Angelika Abramovitch och produceras av Linus Andersson för Lampray.

Tidigare års vinnare av Wild Card
2018 Fanny Ovesen, Ernst De Geer och Jerry Carlsson
2019 Amanda Björk, Jonathan Nikolaj Heinius och Nathalie Álvarez Mesén
2020 Sebastian Johansson Micci och Elsa Rosengren

För frågor, kontakta
Helen Ahlsson, filmkonsulent för Moving Sweden på Filminstitutet helen.ahlsson@filminstitutet.se
08-665 12 26

Lina Norberg Johansson, talangansvarig och controller på Produktionsstöd på Filminstitutet
lina.norberg@filminstitutet.se
08-665 12 27



Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.


Kontaktpersoner

Martin Frostberg
Kommunikatör
Martin Frostberg