2022-11-17 09:36Pressmeddelande

Wild Card – här är svensk films nyaste stjärnregissörer 

Glada Wild Card vinnare i Filmhuset Tess Quatri och Simone Norberg. Även Vangelis Kollias vinner Wild Card. Foto: Linus Andersson. Vangelis Kollias, foto: Giorgos FotiouGlada Wild Card vinnare i Filmhuset Tess Quatri och Simone Norberg. Även Vangelis Kollias vinner Wild Card. Foto: Linus Andersson. Vangelis Kollias, foto: Giorgos Fotiou

De nyutexaminerade regissörerna Simone Norberg, Tess Quatri och Vangelis Kollias har valts ut till Svenska Filminstitutets satsning Wild Card. De delar på 1,2 miljoner kronor för att utveckla varsitt långfilmsprojekt.

Wild Card är Filminstitutets sätt att nå ut till den nya generationens röster, där en nyexaminerad regissör får utvecklingsstöd för att snabbt komma i gång med sin långfilmsdebut. Regissörerna har sökt med sina examensfilmer samt en Show & Tell (3 min rörligt material) där de presenterat sin nya långfilmsidé. Fiktionsjuryn har bestått av Filminstitutets talangansvarige och filmkonsulenterna för fiktion: barn och unga, kortfilm och nya format, långfilm och Moving Sweden. Dokumentärjuryn har bestått av filmkonsulententerna för dokumentärfilm samt två controllers.

Vinnarna presenterades vid en ceremoni i Filmhuset igår kväll, under Stockholms internationella filmfestivals Industridagar. De tilldelas 400 000 kronor vardera som möjliggör skapandet av en skissfilm till en långfilm, samt idé-, projekt- och manusutveckling. Stödet kan sökas av personer som gått film- och konstutbildning efter gymnasiet.

Simone Norberg för sin film Till Lydia

Synopsis
22-åriga Hanna inleder en hemlig relation med sin bästa vän Lydias ex-pojkvän Oliver. Under loppet av en kvalmig Göteborgssommar får vi följa hur hon sakta men säkert förlorar dem båda.   

Juryns motivering
Regissören har en unik berättarröst som imponerar på juryn. Hen har i sin examenfilm och tidigare kortfilmer fångat mellanmänskliga relationer med stor autenticitet och känsla. Genom ett moget öga och vackert hantverk rymmer till synes enkla berättelser flera lager samt komplexitet. Inför årets Wild Card har filmskaparen slagit sig ihop med två lysande och lovande producentstjärnor som stärker den kommande filmen med sina erfarenheter av att utveckla och producera egensinniga och nyskapande verk. Regissören söker med ett projekt där det grävs än djupare i ämnen som hen tidigare utforskat. Med tydlig vision får vi komma nära en huvudroll som är mänsklig men med en ingång som gör henne spännande. Samtidigt är vi inte säkra på om vi skulle vilja ha henne som vän.

– Det känns fantastiskt såklart. Och dessutom en så prestigefylld start på det här projektet och arbetslivet efter åren på skolan. Så himla kul att få komma i gång, säger Simone Norberg.

Simone Norberg tog nyligen sin kandidatexamen i filmregi från HDK-Valand. Hon har en bakgrund i fri konst och måleri men har tidigare även gått filmlinjen på Fridhems folkhögskola. Som regissör arbetar hon främst med fiktion och spelfilm med inriktning på drama, ofta med fokus på vänskap, relationer och förväntningar på att vara ung vuxen idag. Simones lust ligger framför allt i personregi och samarbetet med skådespelare.

Till Lydia produceras av Stina Eriksson och Alicia Hansen för Prolaps Produktion.


Tess Quatri för sin film Like There Is No Tomorrow

Synopsis
När Frida, 25 år gammal, blir upptäckt med att ockupera rika turisters lägenheter och hus i sin hemby Arguineguin, måste hon gömma sig från de olagliga organisationerna som tar hand om spanska ockupanter på uppdrag av turister. Hon flyttar hem till sin mamma i en husvagnsby i Arguineguins ytterkanter; ett ghetto-liknande ställe för lokalbor som inte längre har råd med vanliga hushyror. Väl där, möter hon en bulldozer och en man som fått i uppdrag att riva ner byn till förmån för ytterligare ett hotellbygg. Frida måste hålla sig gömd samtidigt som hon räddar en husvagnsby som hon egentligen tycker hon är för fin för, för att inte hamna på gatan.

Juryns motivering
Regissören har med sin examenfilm förtjänstfullt utnyttjat mediets unika uttrycksmedel. Poesi och vardagsnära känslor blandas i en fantasifull skildring av två äldre kvinnors vilja att bestämma över sitt eget öde. Långfilmsidén baserar sig på regissörens egen uppväxt på en turistö. Synopsis målar upp en sällan sedd värld. En spännande och otäck bild av en turistort, där festen aldrig riktigt tar slut, berättad ur ortsbefolkningens perspektiv. En värld där vi servar dem. De som beter sig likt förvuxna barn, som om det inte fanns någon morgondag. Det är en tankeväckande skildring av turism/imperialism och klass. I ögonvrån skymtar även en tanke kring hållbarhet via ett leverne som är allt annat än hållbart. Juryn ser med förväntan fram emot att följa tre generationer kvinnor som växer upp, lever och verkar i en paradoxal cirkus mot en fond av vajande palmer.

– Jag är otrolig tacksam för att få möjligheten att göra piloten till mitt drömprojekt Like There Is No Tomorrow. Filmen baserar sig på riktiga händelser som pågick på ön Gran Canaria för några år sen, och med Wild Card kommer vi äntligen få möjligheten att se hur vi ska ta fram denna historia på bästa sätt. Wild Card är fantastiskt för nya regissörer som har något de verkligen vill berätta, men kanske inte alltid vet vart man börjar för att göra dröm till verklighet, säger Tess Quatri.

Tess Quatri, 26 år gammal, gick på Fridhems folkhögskolas filmlinje innan hon kom in på regilinjen på Den Norske Filmskolen, där hon tog examen våren 2022. Hennes examensfilm Final Forever handlar om ett äldre par som bygger en rymdraket för att finna evigt liv, och den hade premiär på Next Nordic Generation på Den Norske Filmfestivalen i Haugesund, tillsammans med 9 andra examensfilmer från Norden. Tess är uppvuxen i Sverige, Spanien, Kenya och Norge och hennes film Like There Is No Tomorrow utspelar sig på ön där hon är uppvuxen, Gran Canaria. 


Vangelis Kollias för sin film How to Say Goodbye

Synopsis
Vad händer när dina känslor blir förträngda? Kommer du ihåg det, kan du det? Traditioner och mängder med testosteron, en separation och sedan plötsligt en spricka i verkligheten. Är du den du var? Är du man nog?

Juryns motivering
I sin examenfilm har regissören hämtat inspiration från vitt skilda genrer och kulturer. Filmen har en ömsint, lågmäld humor där svenskhet liksom trevande maskulinitet undersöks. Det är en personlig berättelse om ett älskat hem som blivit övergivet, förmedlat i genomtänkta scener. Resultatet blir en träffsäker realism som möter mod, ironi och distans med en tydlig regissörsblick för bildspråkets detaljer. Regissören äger på en och samma gång en unik berättarröst såväl som en stilistisk skärpa av rang.

– Min avsikt är att skrapa på den tjocka ytan på det vi kallar ”riktiga män” och utforska vad som ligger bakom. Att äntligen skapa ett rum för att reflektera kring och uttrycka den lyhördhet som maskulinitetsnormen förtrycker och döljer, säger Vangelis Kollias.

Vangelis Kollias är en filmskapare och konstnär uppvuxen i Grekland men bosatt och verksam i Sverige sedan 2012. I sitt skapande utforskar han teman som minnen, tid, tillhörighet och sorg. Han arbetar med en hybrid av dokumentär och fiktion, och använder sig av självutförande metoder för att granska sina filmiska frågor. Vangelis har en magisterexamen i film från HDK-Valand i Göteborg. Han är mottagare av Mannheimers-stipendiet och valdes 2022 ut för delta på Nordic Talents pitchforum i Köpenhamn.

How to Say Goodbye produceras av Anna Byvald för Silver Films.

Tidigare års vinnare av Wild Card
2018 Fanny Ovesen, Ernst De Geer och Jerry Carlsson
2019 Amanda Björk, Jonathan Nikolaj Heinius och Nathalie Álvarez Mesén
2020 Sebastian Johansson Micci och Elsa Rosengren
2021 Angelika Abramovitch, Lina Vain Illalla och Loran Batti

För frågor, kontakta
Hanna Sohlberg, filmkonsulent för Moving Sweden på Filminstitutet
hanna.sohlberg@filminstitutet.se
08-665 12 75

Lina Norberg Johansson, talangansvarig och controller på Produktionsstöd på Filminstitutet
lina.norberg@filminstitutet.se
08-665 12 27


Ämnen: Talang

Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.


Kontaktpersoner

Martin Frostberg
Kommunikatör
Martin Frostberg