Komedin Diorama regisseras och skrivs av Tuva Novotny. Den guidar genom människans olika relationsfaser på ett vetenskapligt och lekfullt sätt, bland annat med hjälp av djurkostymer och tittskåp. Människan blir kär, gifter sig och får barn – men sen går hälften av äktenskapen till skilsmässa.
Dokumentären Arica är en svensk-belgisk-norsk samproduktion som nyligen visades på internationella festivalen IDFA. Den följer rättsprocessen i vilken invånare i den chilenska staden Arica kräver att Boliden tar ansvar för att de 1984 exporterade giftigt avfall till staden. Filmen är regisserad av Lars Edman och William Johansson Kalén och spänner över mer än 10 års tid.
Gastkramande dramat Dogborn är Isabella Carbonells långfilmsdebut och följer en bror och en syster som flytt från hemlandets krig. De hamnar i kriminalitet och sätts en dag att transportera två unga flickor. Silvana Imam gör en av huvudrollerna. Filmen är en del av Moving Sweden satsningen ihop med SVT.
Frida och Lasse Barkfors fortsätter dokumentera människans mörker. Efter Sundanceprisade Pervert Park (2014, om sexbrottslingars plats i samhället) och Death of a Child (2017, om människor som orsakat sitt barns död) kommer dansk-svenska samproduktionen School Shooters. Filmen följer föräldrarna till barn som legat bakom skolskjutningar i USA.
Kortfilmen Reckless av Pella Kågerman (även manus) utspelar sig i framtiden. Det är tio minuter undergångsromkom i en vattenfylld värld där Stockholms blå tunnelbanelinje är det enda som finns kvar av staden. Nikki vill ha tillbaka sin pojkvän, så pass mycket att hon inte märker vad som sker omkring henne. Filmen ingår i satsningen 2121.
Kortfilmen Lost in the Sky av Simon Öster berättar om en ensam robot i rymden som letar efter någon att rädda och därmed fylla ett syfte. Bakom den teknikblandande filmen (green screen, dockor, live action) står Norrköpingsbolaget Kojan Filmbyrå med Crazy Pictures som mentorer. Även kortfilmen Sista showen av Freddy Wallin med manus av Henrik Bromander befolkas av dockor. Fula snuskiga monster hålls instängda av en ond man som hetsar dem att uppträda för att tjäna pengar åt honom. Men till slut gör de revolt.
Marianne Ahrne regisserar och skriver kortfilmen Som en dotter, baserad på ett minne av hur hennes pappa pratade jiddisch. En film om distans och sorg mellan generationer som inte delar samma språk, och om att bli avstängd från kulturarvet.
Dokumentären A House Made of Splinters är en dansk-svensk samproduktion av Simon Lereng Wilmont. Den utspelar sig på ett barnhem i Ukraina där socialarbetare arbetar för att skapa en trygg plats. En film om barn och soldatfamiljer i en värld som slits itu av krig. Uno Svenningsson står för musiken och regissören har tidigare gjort The Distant Barking of Dogs som blev shortlistad för Oscar.
För publiken mellan 0 – 6 år görs den animerade kortfilmen Smile av Jonas Forsman (Roboten och valen). Den följer varelsen GroM som märker att leendet är borta och att munnen har fastnat i en sur min.
Marknadsstöd
LasseMajas Detektivbyrå - Midnattstjuvens återkomst i regi av Tina Mačkić och med manus av Mattias Grosin och Henrik Engström har beviljats marknadsstöd. I uppföljaren till långfilmen LasseMajas Detektivbyrå: Tågrånarens hemlighet hotas årets stadsfest av en okänd serietjuv. Lasse och Maja måste ta hjälp av en pensionerad mästertjuv för att lösa fallet innan det är för sent! Mačkić ligger bland annat bakom den populära figuren Sommarskuggan i Barnkanalen.
Marknadsstöd beviljas även Tisdagsklubben av Annika Appelin, med manus av Anna Fredriksson, baserat på hennes egen bok. På den 40-åriga bröllopsdagen upptäcker Karin att Sten har varit otrogen. Hon omvärderar tillvaron och träffar kocken Henrik på matlagningskurs. Bland kryddor, fräsande stekpannor och ångande dofter upptäcker hon snart att det aldrig är för sent att våga följa sina drömmar. I rollistan märks Marie Richardson, Peter Stormare och Ida Engvoll.
Läs mer och se bilder från projekten
Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film. Läs mer: filminstitutet.se, svenskfilmdatabas.se, guldbaggen.se