2019-11-29 11:27Pressmeddelande

Tittartrender, filmkonsumtion och vod – Filmrum och rapportsläpp

Foto: Karl Heinz Hernried, Nordiska Museets arkiv. (Bilden innehar en Creative Commons-licens.)Foto: Karl Heinz Hernried, Nordiska Museets arkiv. (Bilden innehar en Creative Commons-licens.)

Att ha kunskap om publiken och tittartrender har blivit allt viktigare på en hårt konkurrensutsatt och snabbt föränderlig marknad för film. Igår höll Filminstitutet ett fullsatt Filmrum på temat tittartrender, filmkonsumtion och utveckling med representanter från bland andra SF Anytime, Filmstaden, C More och SVT. I samband med Filmrummet släpptes även Filminstitutets senaste rapport "Utbudet på den svenska vod-marknaden".

Vad krävs för att svensk film ska nå fram till dagens publik? Vad finns det för tittarmönster för film och serier, olika befolkningsgrupper och visningsfönster? Hur ska svensk film möta förändrade tittartrender? Dessa och många andra frågeställningar diskuterade panelen som bestod av Anna Croneman, programchef drama och film på SVT; Helena Eklund, Marketing Director på Filmstaden; Bo Thörnwall, programchef film och serier på C More samt Peter Öhman, Head of Content & Publishing på SF Anytime. 
 

Några slutsatser från samtalet var att försöka sprida svenska filmpremiärer över hela året, göra fler filmer direkt för vod/tv och utmana fönsterstrukturen, samt att ha en öppnare dialog om svensk film kring vad som fungerar och inte. Filmrummet spelades in och kommer att läggas ut på Filminstitutets webbplats.

Rapport om den svenska vod-marknaden

Sedan 2011 har andelen av filmtittandet i Sverige som sker på vod-tjänster (video on demand) ökat dramatiskt, från cirka 4 procent till 30 procent (2018). Samtidigt har den fysiska köpmarknaden minskat kraftigt, vilket lett till ett intäktsfall i filmbranschen. Vod-marknaden har därmed blivit strategisk viktig för filmen. 

Filminstitutets rapport ”Utbudet på den svenska vod-marknaden” bygger på en undersökning som den svenska streamingsökmotorn Vodeville genomförde i samarbete med Filminstitutet under våren 2019. Enligt rapporten fanns det i februari 2019 drygt 27 000 filmer på vod-tjänster i Sverige. Filmerna erbjuds till filmpubliken antingen genom prenumeration (svod, till exempel Netflix) eller som hyr- och köpfilm (tvod, till exempel SF Anytime). Svensk film står för endast en tiondel av utbudet men en fjärdedel av efterfrågan. En majoritet av utbudet på vod-tjänster är nordamerikanskt, men ser man till de 200 mest besökta filmerna på Vodeville står svenska filmer för en stor del av titlarna.

 

Rapporten lyfter fram ytterligare skillnader mellan utbud och efterfrågan. 90 procent av filmerna på vod-marknaden finns tillgängliga som tvod, jämfört med endast 19 procent som svod. Utbudet sett till totalt antal titlar tycks dock inte överensstämma med efterfrågan på särskilda vod-tjänster. 

 

– Trots att tvod-tjänster har avsevärt större filmutbud än svod-tjänster föredrar publiken ändå att se film genom svod-tjänster såsom Netflix. Filmpublikens tittande på vod-tjänster är dessutom koncentrerat till ett litet urval filmer, trots den stora mängd filmer som finns tillgängliga, säger Torkel Stål, analytiker på Svenska Filminstitutet.

 

De 200 mest besökta filmerna på Vodeville (0.4 procent av alla filmer på vod-marknaden) står för 30 procent av trafiken till alla filmsidor på Vodeville. Dessa filmer är generellt kritikerfavoriter och har fått höga publiksiffror på bio, vilket tyder på att ett gott mottagande från kritiker och biopubliken sammanfaller med en hög efterfrågan under en films efterföljande tid på vod-tjänster. Drama är med marginal den populäraste genren bland filmerna, följt av action, äventyr och komedi. Majoriteten av filmerna på vod-tjänster finns dessutom i HD och har klarat Bechdeltestet.

 

Hela rapporten finns att läsa här.

Om analyser och statistik
Filminstitutets genomför årligen undersökningar av den svenska befolkningens filmkonsumtion för att sprida kunskap om publiken och marknadens utveckling till bransch och allmänhet. Några av de senaste rapporterna om publiken är ”Early adopters”, ”Vägen till de unga filmtittarna” och ”Hur ser barn på svensk film”. Dessutom finns en databas på Filminstitutets webbplats med data om publiken, visningsfönster med mera för svenska filmer. Här kan producenter, distributörer och andra intresserade få en bild av marknaden och hur svensk film når ut i olika befolkningsgrupper. 

Om Filmrummet
Filmrummet är Svenska Filminstitutets forum för samtal, debatter och master-classes om film för bransch och filmintresserade. Anmäl dig här för att få inbjudningar och information från Filmrummet.

För mer information, kontakta Svenska Filminstitutets analytiker Torkel Stål: torkel.stal@filminstitutet.se, 08-665 11 40



Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film.


Kontaktpersoner

Torkel Stål
Analytiker
Torkel Stål