2021-06-08 09:40Pressmeddelande

Svenska filmen Clara Sola till Cannes

Foto © HobabFoto © Hobab

Nathalie Álvarez Meséns debutlångfilm Clara Sola har tagits ut till Quinzaine des realisateurs (Director’s Fortnight) på filmfestivalen i Cannes. Dessutom tävlar samproduktionen Amparo av Simón Mesa Soto bland annat om priset Camera d’or i Semaine de la Critique (Kritikerveckan).

Fyrtioåriga Clara tros ha en speciell kontakt med Gud. Hon är ett "helgon" i en by i behov av hopp, medan hon själv finner sin tröst i naturen. Efter att i åratal ha kontrollerats av sin mors kvävande omsorg väcks Claras sexuella lust till liv av en stark åtrå till systerdotterns nya pojkvän. Denna nyväckta kraft leder Clara ut på outforskad mark där hon överskrider både fysiska och övernaturliga gränser. Stärkt i sin begynnande upptäckt om sig själv börjar Clara frigöra sig från rollen som byns "helgon" för att i stället hela sig själv.

Clara Sola är en svensk-costaricansk-belgisk-tysk samproduktion och har sin världspremiär på festivalen.

– Vi är överlyckliga! Så många filmer som jag älskar har mött världen för första gången just i den här fina sektionen. Det är både en ära och överväldigande att Clara äntligen får börja sin resa här innan hon tar sig vidare till andra platser i världen, säger regissören Nathalie Álvarez Mesén.  

Nathalie Álvarez Mesén är en svensk manusförfattare och regissör, med anknytning till både Costa Rica och Sverige. Hon påbörjade sin karriär inom fysisk teater i Costa Rica innan hon tog sin kandidatexamen i mimskådespeleri. Därefter har hon erhållit en Master of Fine Arts i regi och manus för film från Columbia University i New York med examensfilmen Molt (2018). 

Hon har medverkat i talangprogram som Berlinale Talents, TIFF Filmmaker Lab och NYFF Artist Academy, och hennes kortfilmer har visats på filmfestivaler världen över. Hennes kortfilm Filip (2016) vann ”Best Film Under 15 Minutes” vid Palm Spring Shortfest 2016, och Asunder (2015) visades på Tellurides filmfestival 2016.

Nathalie Álvarez Mesén är även medförfattare till filmen Entre tú y milagros (2020) som vann Orizzonti Award för bästa kortfilm vid Venedigs filmfestival 2020. Just nu utvecklar hon sin andra långfilm, Vargen biter sönder dina rena händer. För detta projekt fick Mesén Filminstitutets utvecklingsstöd Wild Card 2019, där syftet är att fånga upp unika filmröster från olika filmutbildningar och ge nyexaminerade regissörer en chans att snabbt komma igång efter sin utbildning.

Huvudrollen i Clara Sola spelas av den prisbelönta costaricanska dansaren Wendy Chinchilla, som här gör sin första filmroll. Filmen är fotograferad av Sophie Winqvist Loggins (Aniara, kommande Pleasure) och i teamet finns också Oscarsnominerade makeupdesignern Göran Lundström (Gräns).

Clara Sola är producerad av Nima Yousefi (årets Producer on the Move), Hobab, tillsammans med Resolve Media, Need Productions, Pacífica Grey, Film Capital Stockholm Fund och Laïdak Films i samproduktion med Shelter Prod, Proximus, VOO-Be tv, i samarbete med Sveriges Television och med produktionsstöd av Filminstitutet, förra långfilmskonsulenten Madeleine Ekman och Konstnärsnämnden. För manus står Mesén tillsammans med Maria Camila Arias. Svensk distributör är Folkets Bio och filmen får biopremiär under hösten 2021.

Quinzaines des réalisateurs skapades i Cannes 1969. Bland de svenska långfilmer som valts ut till sektionen genom åren märks bland andra Duett för kannibaler (1969) och Brother Carl (1971) av Susan Sontag, Giliap (1973) av Roy Andersson, Långt borta och nära (1976) av Marianne Ahrne, Skyddsängeln (1990) av Suzanne Osten, Play (2011) av Ruben Östlund, Efterskalv (2015) av Magnus von Horn och And Then We Danced (2019) av Levan Akin.

För mer information, intervjuer m m kontakta filmens distributör Katrina Mathsson, Folkets Bio: katrina@folketsbio.se eller filmens producent Nima Yousefi: nima@hobab.se.


Samproduktionen Amparo tävlar i Kritikerveckan

I går tillkännagavs att colombiansk-svensk-tysk-quatariska samproduktionen Amparo av långfilmsdebutanten Simón Mesa Soto är utvald till Kritikerveckan på Cannes filmfestival. Filmen tävlar om priset Camera d’or men även om Nespresso Grand Prize för bästa film, samt om Louis Roederer Foundation Rising Star Award för bästa skådespelare/kvinnliga skådespelare.

Efter ett långt nattskift återvänder ensamstående Amparo hem och upptäcker att hennes barn inte är där. Hon får snart reda på att hennes son har fångats under en armérazzia för att skickas till fronten i en ökänd krigszon nära gränsen. Hans öde ser ut att vara förutbestämt. Med bara en enda dag kvar till avresan lyckas Amparo kontakta en man som erbjuder att fiffla med Elias filer och få honom fri. Mot alla odds slängs hon in i en kamp mot tiden för att befria sin son i ett samhälle styrt av korruption.

Simón Mesa Soto är en colombiansk regissör han erhållit en MA i filmskapande från London Film School med examensfilmen Leidi (2014), som vann Palme d’Or för bästa kortfilm på Cannes filmfestival 2014. Även hans förra kortfilm, Madre (2016), blev nominerad till Palme d’Or på Cannes filmfestival.

Svenska samproducenter är David Herdies (Producer on the Move på Cannes filmfestival 2018) och Michael Krotkiewski, Momento Film. Folkets Bio distribuerar filmen i Sverige, med biopremiär vinter 2021/2022. För mer information: david@momentofilm.se


Ämnen: Cannes

Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.


Kontaktpersoner

Jan Göransson
Presschef
Jan Göransson