2015-04-27 09:00Pressmeddelande

Sommarnattsberättelser, svenskafrikansk identitet och en återbesökt sexflotte i april månads produktionsstöd

null

Foto: Johan Mathis Gaup I april har Filminstitutets konsulenter gett produktionsstöd till tre långfilmer och tre kortfilmer samt ett automatstöd. Ur Hilbes biigá. Foto: Johan Mathis Gaup Både Marja Bål Nangos Hilbes biigá och Lovisa Siréns  Baby är kortfilmer som skildrar laddade sommarkvällar. Baby utspelar sig under en magisk försommarnatt i Stockholm - mötet mellan en 34-årig kvinna och en 16-årig kille utvecklar sig till en roadmovie till fots. Sirén har tidigare gjort Pussy Have the Power som vann Startsladden på Göteborgs filmfestival. Baby har fått stöd som en del av projektet Moving Sweden, starka berättelser i nya och spännande former. Hilbes biigá (Oh Máigon Girl) utspelar sig i en liten by på den arktiska tundran - det är sommar och midnattssolen gör dagsljuset oändligt. Filmen visades på Berlins filmfestival som en del av det samiska kortfilmspaketet 7 Sámi Stories. Dani Kouyatés Banjul handlar om Kandra som bott i Sverige i 30 år och bestämmer sig för att flytta tillbaka till sitt hemland Gambia. Hennes vuxne son Ibbe följer efter, men mötet med hemlandet blir inte vad de tänkt sig. Kandra upptäcker att hennes längtan handlat om fantasier och projektioner, och att Gambia inte är hennes hem längre, medan Ibbe - som har artistdrömmar - upptäcker en stad full av möjligheter. Marcus Lindeen, regissören bakom Guldbaggebelönade Ångrarna och SVT-aktuella kortfilmen Dear Director (en del av Svenska Filminstitutet och SVT:s gemensamma kortdokumentärsatsning Fans), gör med The Acali Experiment ett återbesök till det märkliga vetenskapsexperiment från 1973 som i pressen blev omskrivet som "sexflotten". 1973 fick fem män och sex kvinnor åka flotte över Atlanten - syftet var att studera våld och konflikter. Fyra decennier senare återförenas besättningen för att prata om vad som egentligen hände ombord. Produktionsstöd har också beviljats den norsksvenska samproduktionen Kungens nej - Tre dygn i april i regi av Erik Poppe, en dramathriller byggd på verkliga händelser under andra världskriget, och Peter Modestijs 6A, en kortfilm om ett krismöte för en mellanstadieklass med komplexa makthierarkier. Lisa James Larssons Tsatsiki farsan och olivkriget får automatstöd. Långfilm Adam Kanyama och Josette Bushell-Mingo i Banjul. Fotografer: Isabelle Minou (Adam K), Joacim Nilsson (Josette) BanjulRegi Dani KouyatéManus Dani Kouyaté, Olivier GuerpillonProducent Maria Larsson Guerpillon, Julien SiriStödmottagare digital filmmakers sweden AB Målgrupp VuxenGenre DramaFilmtyp SpelfilmTeknik Live actionKonsulent Baker KarimStödbelopp 8 000 000 kronorProduktionsbolagets beskrivning:"Banjul" (arbetstitel) är en varm och bred dramakomedi om ett universellt ämne: identitet. Kandia, en afrikansk kvinna i femtioårsåldern som bott i Sverige i 30 år, bestämmer sig för att flytta tillbaka till Gambia. Sonen Ibbe, som drömmer om en musikkarriär inom hiphop och är på väg att slå igenom, följer efter. Mötet med hemlandet blir dock inte som de tänkt sig. Kungens nej - Tre dygn i aprilRegi Erik PoppeManus Jan Trygve Røyneland, Harald RosenløwProducent Madeleine EkmanStödmottagare Zentropa International Sweden AB*Målgrupp VuxenGenre DramaFilmtyp SpelfilmTeknik Live actionKonsulent Suzanne GlansborgStödbelopp 1 500 000 kronor*Svensk samproducent. Huvudproducent Paradox Rettigheter AS, NorgeProduktionsbolagets beskrivning: Kungens Nej - Tre dygn i april handlar om de tre mest dramatiska dygnen i Norges historia, kungafamiljens flykt från den tyska krigsmakten och kung Haakons svåra tal efter Tysklands invasion av Norge och sänkningen av Blücher vid Oscarsborg natten till 9 april 1940. Ur The Acali Experiment. Foto: Eisuke Yamaki The Acali ExperimentRegi Marcus LindeenManus Marcus LindeenProducent Juan Pablo Libossart, Erik GandiniStödmottagare Fasad Production  ABMålgrupp VuxenFilmtyp DokumentärTeknik Live actionKonsulent Cecilia LidinStödbelopp 2 000 000 kronorProduktionsbolagets beskrivning: Sommaren 1973 reser fem män och sex kvinnor på en flotte över Atlanten i ett av världshistoriens märkligaste vetenskapsexperiment. Syftet är att studera våld och konflikter men expeditionen blir snart omskriven i pressen som "sexflotten". Fyrtio år senare återförenas besättningen för att prata om vad som egentligen hände ombord.   Kortfilm Ur kortfilmen 6 A. Foto:  Lisabi Fridell 6 ARegi Peter ModestijManus Peter ModestijProducent Siri Hjorton Wagner Stödmottagare [sic] filmMålgrupp VuxenGenre DramaFilmtyp SpelfilmTeknik Live actionKonsulent Andreas FockStödbelopp 400 000 kronorProduktionsbolagets beskrivning: Tillsammans med klassföreståndaren i 6A har ett antal föräldrar dragit ihop till ett krismöte. De enda barnen som är närvarande på mötet är tre utvalda tjejer som snart visar sig vara själva anledingen till att de samlats. De anklagas för att mobba resten av klassen.  Bahar Pars i Baby. Foto: Mattias Lindbäck BabyRegi Lovisa Sirén Manus Lovisa SirénProducent Siri Hjorton Wagner Stödmottagare [sic] filmMålgrupp VuxenGenre DramaFilmtyp SpelfilmTeknik Live action Konsulent Helen AhlssonStödbelopp 1 026 000 kronor Produktionsbolagets beskrivning: En försommarnatt i början av juni. Det ligger något magiskt i luften i Stockholm. Emma, 34 år, och Joel, 16 år, är två främlingar som möts på väg hem. Under nattens gång lär de känna varandra och deras hemligheter.  Ur Hilbes biigá. Foto: Johan Mathis Gaup Hilbes biigáRegi Marja Bål NangoManus Marja Bål Nango, Smávut IngirProducent Hans-Olof UtsiStödmottagare Fotograf Hans-Olof Utsi AB* Målgrupp UngdomGenre DramaFilmtyp SpelfilmTeknik Live actionKonsulent Andreas FockStödbelopp 150 000 kronor*Svensk samproducent. Huvudproducent Firma Marja Bål Nango, NorgeProduktionsbolagets beskrivning: Femtonåriga Máigon och hennes bästa kompis Ánne-Sire bor i en liten by på den arktiska tundran. Det är sommar och midnattssolen gör dagsljuset oändligt. Den naive Máigon utmanas av sin mer erfarna kamrat att göra sin sexuella debut. Máigon känner pressen men har en annan plan, hon tar med Ánne-Sire på en ödesdiger road trip.   Automatstöd Tsatsiki farsan och olivkrigetRegi Lisa James LarssonManus Moni Nilsson BrännströmProducent Susanne Billberg Rydholm, Lotta WestbergStödmottagare Jarowskij Sverige ABMålgrupp FamiljGenre KomediFilmtyp SpelfilmTeknik Live actionStödbelopp 6 000 000 kronorProduktionsbolagets beskrivning: Tsatsiki och Per längtar efter sitt sommarlov i Grekland. Det blir inte som de tänkt sig. Nya möten, äventyr och kärlek gör sommaren bäst! En visuell, känslomässig berg-och-dalbana där ingen lämnas oberörd.    


Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film. Läs mer: filminstitutet.se, svenskfilmdatabas.se, guldbaggen.se


Kontaktpersoner

Jan Göransson
Presschef
Jan Göransson
Per Perstrand
Presskoordinator / Kommunikatör
Per Perstrand
Martin Frostberg
Kommunikatör
Martin Frostberg
Torkel Stål
Analytiker
Torkel Stål