Välkomna till en pressträff torsdagen 14 september där Filminstitutet presenterar ett urval av årets digitaliserade svenska filmklassiker. På plats finns bland andra regissören Kjell-Åke Andersson vars succéfilm Min store tjocke far nu nylanseras, samt Peter Cohen och Olof Landström – männen bakom Kalles klätterträd och Magister Flykt, som snart är bioaktuella igen.
Filminstitutet restaurerar och digitaliserar löpande filmer ur den svenska filmskatten för att de återigen ska kunna upplevas där de skapades för att visas – på biograf. Många visas sedan på filmfestivaler och biografer både nationellt och internationellt. En stor andel tillgängliggörs också via strömningstjänster, dvd-utgåvor och visas i tv.
Torsdagen den 14 september bjuder vi in press, biografer, skolbioaktörer och andra intresserade till en träff där vi presenterar ett urval av årets digitalt återskapade filmer, och samtalar med några av regissörerna. Dessutom ger vi en chans att få en inblick i det arbete som utförs av våra arkivarier och tekniker.
När: Torsdag den 14 september kl 11-12 (kaffe/te och gobit serveras från 10.30)
Var: Bio Mauritz, Filmhuset, Borgvägen 1 i Stockholm
OSA: anmäl dig till press@filminstitutet.se (senast 13 september på fm)
Välkommen! (Om du redan svarat ber vi om överseende.)
Ur programmet:
Min store tjocke far (1992)
Rolf Lassgård gjorde Guldbaggebelönad genombrottsroll som den alkoholiserade drömmaren Tjaffo i en självbiografisk far-och son-saga som blev stor publiksuccé. Regissören Kjell-Åke Andersson medverkar för att berätta om filmen.
Kalles klätterträd (1975), Farbrorn som inte ville va’ stor (1979), Herr Bohm och sillen (1988) och Magister Flykt (1995)
Fyra animerade barnfilmsklassiker i ett kortfilmspaket som har nypremiär den 13 oktober genom Folkets Bio. Regissörerna Peter Cohen och Olof Landström finns på plats för att berätta om hur de populära filmerna kom till.
Det brinner en eld (1943)
Gustaf Molanders hyllade drama spelades in mitt under brinnande världskrig. Kärleken mellan en skådespelerska och en militärattaché – spelade av den tidens storstjärnor Inga Tidblad och Lars Hanson – sätts på prov när den politiska utvecklingen skapar en klyfta mellan deras olika övertygelser. Filmarkivarie Jörgen Viman berättar om varför filmen är angelägen för en publik även idag.
Tjenare Kungen (2005)
Tonåriga Abra flyr trångsyntheten i sin lilla hemstad för ett liv i Göteborg. Hon bestämmer sig för att bilda ett punkband som ska slå världen med häpnad, i Ulf Malmros dubbelt Guldbaggebelönade komedi fylld av musikalisk 1980-talsnostalgi. Filminstitutets Anna Håkansson berättar bland annat om hur filmen kan användas för skolbio.
Till Österland (1926)
Den sista stumfilmen efter Selma Lagerlöfs episka roman Jerusalem har länge varit omöjlig att visa eftersom merparten av filmen gått förlorad, men genom ett rekonstruktionsarbete har de överlevande fragmenten nu satts samman så att publiken kan följa den gripande berättelsen om Ingmar som sviker sin ungdomskärlek och beger sig till Guds stad för att försöka ställa allt till rätta. Magnus Rosborn, filmarkivarie och stumfilmsexpert, berättar om arbetet och om hur framtiden för en 100-årig film kan se ut.
Dessutom: Farlig frihet (1954) Arne Ragneborns ungdom-på-glid-kultrulle, Tomas Alfredsons och John Ajvide Lindqvists moderna vampyrklassiker Låt den rätte komma in (2008) och Lasse Hallströms version av Astrid Lindgrens älskade Alla vi barn i Bullerbyn (1986). Presentationen kommer också att spelas in.
Se en trailer för vår biodistribution:
Läs mer här om Filminstitutets biodistribution.
För mer info, kontakta
Clara Gustavsson, distributionsansvarig
clara.gustavsson@filminstitutet.se, 08-665 11 72
Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.