För fjärde året i rad deltar Svenska Filminstitutet i den europeiska filmarkivfederationen ACE:s (Association des Cinémathèques Européennes) satsning A Season of Classic Films, där varje arkiv inbjuds att välja en film som sedan görs tillgänglig för biografvisning och strömning. Cinemateket i Stockholm arrangerar en gratisvisning med inledning av Robert Fux.
I år deltar 27 filmarvsinstitutioner från 23 länder med 40 långfilmer, och Filminstitutets bidrag är den digitalt restaurerade Mamma (Suzanne Osten, 1982). Fram till den 31 december finns filmen tillgänglig över hela världen med engelska och franska undertexter på Filmarkivet.se
Måndagen 27 oktober kl 18 bjuder Cinemateket i Stockholm in till en gratis visning av Mamma. Filminstitutets vd Anna Croneman hälsar välkommen och därefter tar skådespelaren Robert Fux vid och presenterar filmen och talar om Suzanne Osten.
– Jag är så glad att vi digitaliserat och kan erbjuda världen Suzanne Ostens egensinniga konstnärskap. Ibland säger vi om regissörer att de måste våga flytta sig ”utanför boxen”. Det har knappast någon sagt om Suzanne. Jag undrar till och med om inte rädslan för att upprepa sig var en del av hennes kreativa drivkraft? säger Anna Croneman.
Året är 1939. Kriget bryter ut och förlamar Europa, inklusive Sverige. Gerd Osten (spelad av Malin Ek, som Guldbaggebelönades för sin prestation). är en framstående filmkritiker och debattör. Hon arbetar oavbrutet och sliter för att kunna förverkliga sin dröm – att göra film. Med inspiration från Europa tänker hon spränga gränser och skapa något nytt. I periferin finns dottern.
Regissören Suzanne Osten, som gick bort i oktober förra året, var en av de mest inflytelserika svenska kulturpersonligheterna i sin generation och arbetade både inom teater och film. Hennes debutfilm är baserad på hennes mammas dagböcker från 1939–1944. Det är en historia om ett Sverige som lever i skuggan av kriget och om kvinnans situation på fyrtiotalet med frågor som är aktuella även idag. Gerd Osten kämpar för att få vara en skapande människa i ett patriarkalt samhälle och försöker kombinera yrkeslivet med föräldraskapet. Hon vill inget hellre än att göra film, men filmbranschen domineras av äldre män som avgör vem som ska få chansen. För den filminbitne är det särskilt intressant att se porträtten av filmmogulerna, i synnerhet Ingmar Bergman.
Mer om A Season of Classic Films:
A Season of Classic Films – ACE – Association des Cinémathèques Européennes
Mer on Cinematekets visning:
________________________________________
För mer information, kontakta
Kajsa Hedström kajsa.hedstrom@filminstitutet.se eller 08-665 11 22.
Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.