Den 23 juli fyller regissören och filmfotografen Jan Troell 90 år. Inför det nylanseras Maria Larssons eviga ögonblick. Troells Golden Globe-nominerade och flerfaldigt Guldbaggebelönade film från 2008 är digitaliserad och restaurerad av Filminstitutet och får nypremiär på biografer i Skåne, Troells hemmatrakter. Filmen kan från och med nu bokas för biografvisningar i såväl Sverige som internationellt.
Jan Troells film berättar om en arbetarfamilj i Malmö under 1900-talets första år. I centrum står Maria Larsson (spelad av Maria Heiskanen), mor till en växande barnaskara och gift med Sigfrid (Mikael Persbrandt), en kvinnokarl och våldsam suput. Maria vinner en kamera på lotteri och lär sig fotografera med hjälp av en vänlig fotohandlare (Jesper Christensen). Hon får en helt ny blick på tillvaron, och hennes liv förändras.
Hör Jan Troell och Agneta Ulfsäter-Troell kommentera scener ur filmen i ny trailer!
Porträttet av Maria Larsson är också en skildring av det framväxande moderna Sverige, och en ömsint hyllning till fotokonsten. Filmen bygger på de bilder som finns kvar efter verklighetens Maria och som författaren och filmaren Agneta Ulfsäter-Troell samlade och skrev en bok om: Att människan levde: Maria Larssons eviga ögonblick (2007). Där berättar hennes släkting Maja Öman om sin mors liv.
– Jag formligen snubblade på Maria Larsson på en tröskel, på väg ut ur ett litet hus på Vitmossegatan i Mölndal. Jag hade intervjuat min pappas kusin om min pappa, och precis när jag är på väg ut, så säger Maja att ”tänk min mamma Maria, hon vann en kamera år 1900 och började ta bilder”. ”Är du inte klok?” sa jag. ”Ja, jag har ju bilder kvar som mamma tog” sa Maja och det var starten. Jag intervjuade henne fram och tillbaka i säkert ett år, och Jan var med och filmade henne. Hon var en otrolig berätterska. Min första tanke var ”oj vad bra, det här gör vi en tv-serie av.” Men då sa Jan ”det ger du fan i, den här idén ger du till mig.” Och det var för mig en helt ny upplevelse att arbeta med Jan. Han är ju min gamle man sen många år, men nu jobbade vi ihop och det var fantastiskt roligt, berättar Agneta Ulfsäter-Troell.
– Maria var ingen vanlig arbetarkvinna, hon var så vacker och så speciell. När hon lärde sig det här med kameran fick hon ett dubbelliv. Hon stod ut med det hårda arbetarlivet därför att hon hade sin egen värld – hon hade sin kamera och hon hade sin kreativitet. För mig handlar filmen om att hur miserabelt det än kan verka, så när det finns en kreativitet av något slag som kan få blomma ut, så kan livet förändras, precis som det gör av en tillfällighet för Maria. Jag tycker det är ett under. Och under kan hända, på de mest märkliga sätt, säger Agneta Ulfsäter-Troell.
Kompositören Matti Bye skrev den Guldbaggebelönade musiken till filmen:
– Jag minns att det var ett hisnande ögonblick när jag svarade på telefon och det var Jan Troell som ringde, regissören som jag beundrar så mycket. Med sin ödmjuka röst berättade han att han satt och klippte Maria Larssons eviga ögonblick och använde min musik, som han fått på en hembränd cd-skiva av Amanda Ooms. Han hoppades att jag inte skulle bli arg och frågade om han fick använda den i filmen. Jag var helt stum. Senare träffades vi i klipprummet i Köpenhamn och jag fick se filmen som han hade fyllt med min musik från olika svenska stumfilmer. Jag frågade lite försiktigt om jag fick göra ny musik, men med inspiration från den han använt? Och så blev det.
Maria Larssons eviga ögonblick skrevs av Niklas Rådström tillsammans med paret Troell, med foto av Troell och Mischa Gavrjusjov. I övriga roller syns bland andra Amanda Ooms, Ghita Nørby, Callin Öhrvall, Emil Jensen, Livia Millhagen, Maria Kulle och Hans Alfredson. Filmen hyllades både av svensk och internationell press. Den nominerades till en Golden Globe för Bästa utländska film, och var på den korta listan till en Oscar i samma kategori. Dessutom belönades den med fem Guldbaggar, bland annat för Bästa film, Bästa kvinnliga huvudroll (Maria Heiskanen) och för Matti Byes filmmusik.
Filmen, i nyrestaurerad och digitaliserad form, får nypremiär både på Biograf Panora i Jan Troells födelsestad Malmö, och på Biograf Kino i Lund. Den går från och med nu att hyra för biografer via Filminstitutets biodistribution.
För press
Om du är intresserad av att skriva om filmen och vill ha screenerlänk och pressbilder, hör av dig till Clara Gustavsson, Tillgängligt filmarv (kontaktuppgifter nedan).
Troells kommande 90-årsdag kommer att uppmärksammas på flera sätt under året, både av Filminstitutet och andra. Mer om det längre fram.
Om Filminstitutets digitaliseringsarbete
Varje år restaurerar och digitaliserar Filminstitutet ett sextiotal titlar för att filmerna åter ska kunna möta sin publik. Bland de filmer som tillgängliggörs på nytt finns tidlösa och tidstypiska berättelser, publiksuccéer och totalsågningar, kanoniserade klassiker och bortglömda verk. I dag kan vi ge nya perspektiv på filmerna och ge dem en dagsaktuell kontext. Läs mer här och se hela listan på digitaliserade filmer här.
Är du intresserad av vårt nyhetsbrev om digitaliserade filmer? Anmäl dig här.
För mer info, kontakta
Clara Gustavsson, distributionsansvarig Tillgängligt filmarv: clara.gustavsson@filminstitutet.se, 08-665 11 72
Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.