2022-06-28 12:44Pressmeddelande

Moodysson, Jesus och Varberg

Från Glaspest av långfilmsdebuterande Elina Sahlin. Foto: Emil KlangFrån Glaspest av långfilmsdebuterande Elina Sahlin. Foto: Emil Klang

Juni månads produktionsstöd är sprängfyllt med stora svenska filmnamn inom både fiktion och dokumentär, men även debuterande regissörer. Lukas Moodysson, Ellen Fiske, Erik Gandini, Isabella Eklöf och Daniel Espinosa finns alla med bland de totalt 25 projekt som beviljats produktions- och marknadsstöd.

Tillsammans 99, skriven och regisserad av Lukas Moodysson, är en historia om vännerna som 1975 bodde ihop i kollektivet Tillsammans. Nu är det 1999, 24 år senare, och kollektivet har förvandlats till världens minsta. Storfamiljen består av endast två personer. Göran, som är världens snällaste sitter i en stuga med Klasse som väver trasmattor. De känner sig lite ensamma. Då föds idén om en återträff med de gamla kompisarna.

Dokumentären Leaving Jesus av Ellen Fiske (Scheme Birds, ihop med Ellinor Hallin) följer en grupp kristna före detta fundamentalister som samlas på ett retreat center i San Francisco för att slå sig fria från den gemenskap de föddes in i och de trauman och inre demoner som det medförde.

Erik Gandini (Videocracy) regisserar After Work, en dokumentär om artificiell intelligens och arbete. Majoriteten av de jobb som existerar idag kan komma att försvinna inom några årtionden. I takt med att automatisering och artificiell intelligens överträffar mänsklig kapacitet kommer vi tvingas tänka om hur vi ser på arbetets roll i våra liv. Filmen utforskar detta framtidsscenario. Med karaktärer och historier fördelade över fyra kontinenter söker filmen ett existentiellt svar på vad arbete betyder idag, och hur ett framtida alternativ skulle kunna vara.

Daniel Espinosa (Snabba Cash, Safe House) är tillbaka i Sverige och regisserar Madame Luna, skriven av Maurizio Braucci och Suha Arraf. En eritreansk flykting spolas i land i Libyen. Efter att hon tvingats fly till Italien klättrar hon snabbt inom de illegala nätverk som exploaterar flyktingar. Till slut måste Luna välja mellan ett gott liv i maffian eller att rädda den unga eritreanska flickan Eli som tvingar Luna att möta sitt förflutna. Filmen är baserad på en idé av Binyam Berhane.

Kalak regisseras av Isabella Eklöf (Holiday) och är skriven av Eklöf och Kim Leine. Den handlar om Jan, en familjefar och sjuksköterska, som har flytt sitt förflutna efter att ha blivit sexuellt utnyttjad av sin pappa. Nu försöker han bli en del av den grönländska kollektivistiska kulturen på det enda sätt han känner till. Genom att knulla sig dit. Baserad på en sann historia.

Bland projekt i kortare format märks Visit Varberg av Simon Vahlne, som tävlade i Cannes med sin förra film Fight on a Swedish Beach!!. Den amerikanske fotografen Nick har hamnat i Varberg för att ta foton till dess turistkampanj. Han gillar staden från första stund, den är vacker och tacksam att fotografera. Men vilka är dessa ”ragger-cars” som reklambyrån vill att han raderar?

Elina Sahlin långfilmsdebuterar med Glaspest. 14-åriga Jackie bor med sin mamma och styvpappa på en hästgård i Norrlands inland. När hennes bästa vän faller offer för en drogrelaterad olycka vet Jackie inte vem som bär ansvaret. Med en tonårings beslutsamhet försöker hon ta reda på vad som hänt trots att det leder henne in i en roulette på liv och död. Filmen ingår i Moving Sweden.

Ett sista race regisseras av Edward af Sillén (En del av mitt hjärta) och är skriven av regissören ihop med Lars Vasa Johansson och David Hellenius, som även gör en av huvudrollerna. Streetracing-legendaren Dennis har levt hela sitt liv på fel sida om lagen. Men efter att ha försummat sitt äktenskap och varit frånvarande större delen av sin 16-åriga dotter Hannas liv har han bestämt sig för att börja leva det ansvarsfulla och stilla livet. Något som snart bryts upp när Dennis får reda på att Hanna ska delta i ett race med sin nya kille Charlie. För att stoppa Hanna beger sig Dennis och hans ex-fru Tove ut på en resa för att hämta hem dottern. Det är början på ett hisnande sista race med fart, fläkt och höga varvtal genom Sverige. Filmen har beviljats marknadsstöd.

Läs mer och se bilder från de senaste projekten som beviljats stöd



Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.

Kontaktpersoner

Martin Frostberg
Kommunikatör
Martin Frostberg