Foto: Måns Månsson På torsdag börjar Melbourne International Film Festival, i år med ett särskilt fokus på svensk film med allt från samtida storfilmer till äldre deckare. Johannes Brost i en prekär situation i Avalon av Axel Petersén. Foto: Måns MånssonFilmfestivalen i Melbourne är Australiens största och äldsta filmfestival och Sverige är som enda land i eget fokus med sektionen "Facing North: Swedish Cinema in Focus". Urvalet samlar några av senare års mest omtalade svenska filmer som Svinalängorna av Pernilla August, Avalon av Axel Petersén, Till det som är vackert av Lisa Langseth och Flimmer av Patrik Eklund samt kortfilmer av bl.a. Fijona Jonuzi (Astrid och Girl), Charlotta Miller (Svamp) och Jonas Selberg Augustsén (Myrlandet). Bland dokumentärerna har Big Boys Gone Bananas!* av Fredrik Gertten redan låtit tala om sig i Australiens största branschtidning Screenhub som glatt spår att den kommer provocera publiken. Svensk kriminalfilm har en egen del inom sektionen. Där samsas utpressningsdramat En kvinnas ansikte (1938) av Gustaf Molander med senare års action och nervpirr, bl.a. Jan Troells Il Capitano (1991) och Daniél Espinosas Snabba Cash (2010). Fredrik Gertten, Malik Bendjelloul, Patrik Eklund, Axel Petersén, en rad salesagenter samt representanter från Svenska Filminstitutets utlandsavdelning medverkar på festivalen.Läs mer på andra webbplatser Melbourne International Film Festival (2 - 19 augusti)
Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film. Läs mer: filminstitutet.se, svenskfilmdatabas.se, guldbaggen.se