Axel Petersén (Avalon, Toppen av ingenting) återvänder med ett drama om skuld och spel. Jenifer Malmqvist långfilmsdebuterar med en dokumentär om sorgbearbetning. Och så kommer ny film om Mamma Mu som denna gång vill göra mu-sikal. Christian Ryltenius regisserar. Det och mycket mer bland årets sista produktionsstöd.
Dokumentären Bakom den svenska modellen av Viktor Nordenskiöld är med när Anders Tegnell, Lena Hallengren och Sveriges pandemistrategi får rubriker över hela världen. Hur hanteras hyllningar, kritik och en allt mer förundrad omvärld?
Döttrar är Jenifer Malmqvists långfilmsdebut efter kortfilmer som prisats både i Berlin och med Guldbagge. Dokumentären följer Sofia, Hedvig och Maja som har växt upp med sorg. De var bara 8, 10 och 17 när deras mamma tog sitt liv. I filmen möter vi systrarna både från tiden när de var barn och nu som unga vuxna, när de reflekterar över hur det är att växa upp i efterdyningarna av ett trauma. Filmen riktar sig till tonåringar och för fotot står Guldbaggebelönade Ita Zbroniec-Zajt.
From Malta to Oblivion är en energisk och sensuell medelhavsnoir om skuld, flykt och förlåtelse i skuggan av den svenska e-gamingkolonin på Malta. Filmen regisseras och skrivs av Axel Petersén med Joel Spira och Christopher Wagelin i ledande roller. Peterséns senaste film Toppen av ingenting (2018, samregi med Måns Månsson) tävlade vid Berlins filmfestival och Guldbaggenominerades för Bästa regi och för Bästa kvinnliga huvudroll (Léonore Ekstrand).
La Elva Leve av Ole Giäver är en norsk-svensk samproduktion (svensk samproducent Lizette Jonjic). Det är ett historiskt drama baserat på de verkliga händelserna i Alta-aktionen och kampen för de samiska rättigheterna på slutet av 70-talet. Mitt i de dramatiska händelserna är den unga samiska kvinnan Ester.
I Manal Masris dokumentär Winners of the War börjar de kurdiska studenterna Jenkidar och Hussein dokumentera det kurdiska motståndet mot ISIS. Inifrån kriget filmar de det som ingen annan har filmat. En efter en blir deras familj och vänner offer i försvaret av Kobane.
Vem är du, Mamma Mu i regi av Christian Ryltenius, med manus av Peter Arrhenius, är ett äventyr för de yngsta. När Mamma Mu blir inspirerad av barnen och vill göra sin alldeles egna Mu-sikal, råkar hon ställa till det rejält. Lillebrors älskade nalle försvinner under mystiska omständigheter, och det är Mamma Mus fel. ”Kan du inte bara vara en helt vanlig ko?” undrar hennes vän Kråkan. ”Då händer ingenting!” Men det är ju precis det Mamma Mu vill undvika. Hon älskar när det händer saker! Bara inte så sorgliga saker.
Två projekt i det kortare formatet har beviljats stöd. Komedin Stora scen av Jakob Márky (även manus) behandlar det manliga geniet. En sen kväll stöter Johan Rabaeus (spelad av Johan Rabaeus) ihop med två scenskolestudenter. Han har utgett sig för att kunna avgöra om man har ”det”, genom att blott se en skådespelare gå över Dramatens stora scen och nu väntar en prövning för de bägge ynglingarna.
I The Lovers, regi och manus Carolina Sandvik, äter en man och en kvinna middag på en restaurang när mannens hud plötsligt börjar lossna. Filmen är en stop-motion animerad relationsskräckis och oromantisk komedi om ett par som tvingas förhålla sig till eskalerande kroppsliga förändringar. Johannes Nyholm är kreativ producent.
Läs mer och se bilder från de senaste projekten som beviljats stöd
Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.