Hon var en av Sveriges första kvinnliga filmregissörer, en älskad varietéartist och teaterdirektris, och en stor personlighet i Stockholms nöjesliv under 1900-talets början. Nu berättas historien om Anna Hofman-Uddgren, som en del av podcastserien Kvinnans Plats. Det är den första av tre poddar om kvinnor i filmhistorien, gjorda i samarbete mellan Svenska Filminstitutet och Stockholms Kvinnohistoriska. I avsnittet intervjuar radiojournalisten Emma Ikekwe teaterforskaren Marika V. Lagercrantz.
När biograferna med sina filmer hotar att bli en konkurrent till teatrarna förstår Anna Hofman-Uddgren tidigt att film är någonting att satsa på – och snart ska hon få chansen att själv stå bakom kameran. Under åren 1911-1912 regisserar hon sex filmer, varav en med originalmanus av Elin Wägner och två baserade på August Strindbergs pjäser Fröken Julie och Fadren. “Var så god att kinematografera så mycket ni vill av min dramatik”, ska Strindberg ha skrivit i ett telegram. Anna Hofman-Uddgren var en spännande personlighet som nyfiket och energiskt tog sig an filmkonsten under perioden strax före den svenska filmens guldålder. Hennes filmkarriär blev intensiv men kortlivad. Efter den sjätte filmen valde hon att lägga regissörshatten på hyllan.
– Det är svårt att fantisera om vad för filmer hon skulle ha gjort och hur det skulle ha gått. Man skulle kunna se hennes karriärväg som en slingrig bana, där hon tog sig fram där det var möjligt. På det sättet speglar hennes karriär tiden hon levde i, säger teaterforskaren Marika V. Lagercrantz, som i podden samtalar om Anna Hofman-Uddgren med radiojournalisten Emma Ikekwe.
Kvinnans Plats: Filmpionjären som tog Strindberg till vita duken
Lyssna här: nordicwomeninfilm.com | kvinnohistoriska.se/kvinnansplats | Spotify
Kvinnans Plats är historiska berättelser där inbjudna historiker och forskare berättar om kvinnors vanliga och ovanliga livsöden, med staden som fond. Podden produceras av Soundtelling för Stockholms Kvinnohistoriska, ett innovativt museum som verkar i de offentliga och digitala rummen – utan egen permanent byggnad. De arbetar för att kvinnors historia och historier undersöks, förvärvas, bevaras, förmedlas och synliggörs publikt.
Nordic Women in Film är en kunskapsbank och inspirationskälla om kvinnor i skandinavisk film – i Sverige, Norge och Danmark – med över tusen namnposter, aktuella porträtt, fördjupande artiklar, intervjuer och filmklipp som verkar för att sprida kunskap och medvetenhet om kvinnors professionella insatser inom filmens område, ur ett historiskt perspektiv och i samtiden. Satsningen är en del av Filminstitutets jämställdhetsarbete.
För mer info, kontakta:
Tove Thorslund, ansvarig utgivare nordicwomeninfilm.com: tove.thorslund@filminstitutet.se
Sandra Åhman, producent Stockholms Kvinnohistoriska: sandra.ahman@kvinnohistoriska.se
Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.