2021-11-10 13:38Pressmeddelande

Hypnos, tuggummi och en kärlekskrank brödrost

Bild från pilotinspelning av Hypnosen av Ernst De Geer. Foto: Jonathan BjerstedtBild från pilotinspelning av Hypnosen av Ernst De Geer. Foto: Jonathan Bjerstedt

Forever är en ungdomsfilm om vänskap och fotbollsdrömmar för 10-14 åringar och Hypnosen är en dramakomedi om att släppa sociala spärrar. Konstnären Nellie Mae Rowe gör tuggummiskulpturer i dokumentären This World is Not My Own och i kortfilmen Silviana Deluxe 250 är en brödrost djupt förälskad i sin ägare. Det och mycket mer bland de senaste produktionsstöden.

Anders Hazelius regisserar Forever, med manus av Jessika Jankert. Filmen följer Mila och Kia som varit bästa vänner och lagkamrater i fotboll så länge de kan minnas. När tjejerna får en ny tränare så börjar de sakta glida isär. Mila som drömmer om att bli proffs ser äntligen sin chans att lyckas - men är det värt att offra sin bästa vän för att vinna till varje pris?

Dokumentären Fosterfamiljen är regissören Julia Dinomes berättelse om att växa upp som biologiskt barn i en fosterfamilj. Barndomsskildringar blandas med familjemöten i nutid och det som började som en idyllisk barndom stegras successivt till något som satt djupa spår för hela familjen. 

Dokumentären Historjá av Thomas Jackson är en poetisk och drabbande skildring av den samiska konstnärinnan Britta Marakatt-Labba. Hennes konst beskriver den samiska kulturen, idag och historiskt, och om samernas rennäring, som i grunden hotas av den globala klimatkrisen.

Dramakomedin Hypnosen i regi av tidigare vinnare av Wild Card Ernst De Geer, med manus av De Geer och Mads Stegger, följer Vera och André som kommit med i en prestigefull tävling där de ska pitcha sitt nystartade företag. Innan de åker dit går Vera i hypnosterapi som får henne att släppa alla sociala spärrar. Detta har André svårt att hantera. Filmen ingår i debutantsatsningen Moving Sweden, ett samarbete mellan Filminstitutet och SVT.

SPAS av Maksym Nakonechnyi är ett ukrainskt-svenskt drama om 29-åriga drönarpiloten och soldaten Lilya som återvänder till sin familj och pojkvän i Kiev i Ukraina efter två månaders fångenskap hos separatisterna vid fronten i Donbass. Samtidigt som hon försöker bearbeta sina trauman, upptäcker hon snart att hon blivit gravid efter en våldtäkt av fängelsevakterna. En kamp startar för att rädda barnet och för att få upprättelse och stöd för det hon genomlevt i ett samhälle som inte är redo att acceptera vare sig henne eller barnet. 

Mytiska skogsdjur, tuggummiskulpturer, handgjorda dockor, en brottare, en kuwaitisk konstskola för barn, en rik mecenat, ett ökänt mordfall och den segregerade Södern – allt detta är en del av Nellie Mae Rowes fantasifulla universum. Amerikansk-svenska dokumentären This World is Not My Own av Petter Ringbom gestaltar den självlärda konstnären, och hennes liv som sträcker sig över 1900-talet.

Tre filmer i kortare format har beviljats stöd. I Postnummervinnaren på Mallorca av Johanna Ställberg väcker underhållningen på charterhotellet ett stort frågetecken i Jonnas huvud. Artisten uppe på scenen lockar nämligen publiken till att sjunga gospel genom att de ska leka slavar på ett stekhett bomullsfält.

I romantiska Silviana Deluxe 250, regisserad och skriven av Frida E Elmström, är brödrosten Silviana djupt förälskad i sin ägare. Varje morgon rostar hon brödet till perfektion, tills den dag en kvinna plötsligt dyker upp i köket.

Åsnelandet är den tredje och avslutande delen i Bahar Pars trilogi. Vi möter Indra en kvinna som i sin vardag utsätts för mikroaggressioner, men denna gång får publiken djupdyka in i hennes tankemönster och känslor på ett nytt sätt. Hennes väg korsas med Isa som frispråkigt sätter ord på omgivningens förutfattade meningar och Indras oro.

Läs mer och se bilder från de senaste projekten som beviljats stöd



Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.

Kontaktpersoner

Martin Frostberg
Kommunikatör
Martin Frostberg