2021-07-01 08:01Pressmeddelande

Fotboll, skateboard och passionerad pension

Calendar Girls. Foto: Love MartinsenCalendar Girls. Foto: Love Martinsen

Hälften av projekten i den senaste omgångens produktionsstöd är dokumentärer, bland annat Ultras om fotbollens supporterkultur och Calendar Girls om en dansgrupp för pensionerade kvinnor i Florida. Bland spelfilmerna finns Exodus, Abbe Hassans långfilmsdebut som regissör, och Lill-Zlatan och Morbror Raring för de yngsta. Dessutom beviljas marknadsstöd till Mårten Klingbergs Andra akten. Detta och mycket mer bland de totalt femton projekten. 

I Exodus av Abbe Hassan (manus Abbe Hassan och Kristoffer Cras) kolliderar två världar när Sam, en professionell smugglare, motvilligt räddar Amal 12 år, vars familj har splittrats i krigets Syrien. En oväntad vänskap växer fram där hon med fantasi och lekfullhet även räddar Sam, och de skapar en relation som påverkar deras liv för alltid.

Svensk-finsk-danska samproduktionen Ultras av Ragnhild Ekner har fotbollsläktarna i fokus. Det är en film om sammanhållning, lojalitet och meningsskapande. Med hjälp av filmer från supportrars mobiler berättas om deras egen kultur.

Lill-Zlatan och Morbror Raring är en komedi för den yngsta publiken i regi av Christian Lo. Åttaåriga Ella är en fotbollsälskande enstöring med morbror Tommy (som hon kallar Morbror Raring) som bästa vän. När Tommys pojkvän Steve dyker upp blir det konkurrens och Ella försöker med allt från salt i kaffet till grön hårfärg för att få bort honom. Filmen baseras på Pia Lindenbaums bok, med manus av Ella Lemhagen, Sara Sjöö och Janne Vierth. I rollerna syns bland andra Simon J Berger, Inger Nilsson och William Spetz.

Dokumentären Broadcast med manus och regi av Maximilien van Aertryck och Axel Danielson (duon har tidigare tävlat bland annat på Sundance och i Berlin) följer kamerans 200-åriga historia. Filmen filosoferar kring hur människor visuellt uppfattar världen och hur vi väljer att skildra den. Vems perspektiv ser vi? Vilka intressen ligger bakom? Och vad gör dessa bilder med vår uppfattning av världen?

Dokumentären The Scars of Ali Boulala av Max Eriksson följer Ali Boulala, den vildaste och mest orädda av professionella skateboardåkare. Allt förändrades 2007 i en tragisk alkoholrelaterad motorcykelolycka där han förlorar sin bästa vän. Nu försöker Ali ta reda på vem han är utan alkohol, droger och en skateboard, och om det finns ett sätt att gottgöra det som hänt.

Maria Loohufvud och Love Martinsen följer dansgruppen Calendar Girls som uppträder hundra gånger om året i kyrkor och på äldreboende, utklädda till zombier och enhörningar. Livets andra tonårsperiod erbjuder ett kreativt sammanhang och en chans att hitta den man alltid velat vara innan det är försent.

Senkommen nystart blir det även i Andra akten, i regi av Mårten Klingberg och med manus av Vera Kiiskinen och Anna Heinämaa, som beviljas marknadsstöd. Filmen är ett drama om nypensionerade Eva, lämnad av sin man och inte längre behövd av sin son. Hon får ett extraknäck och utvecklar en vänskap med den store stjärnskådespelaren Harald Skoog – en livsförändrande vänskap och en insikt om att livet fortsätter efter 60-strecket.

Läs mer om alla projekt och se bilder



Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.

Kontaktpersoner

Martin Frostberg
Kommunikatör
Martin Frostberg