Puss & kram (1967) av Jonas Cornell och Miss and Mrs. Sweden (1969) av Göran Gentele är nu restaurerade och digitaliserade av Svenska Filminstitutet. En ömsint relationskomedi inspirerad av franska nya vågen och en hejdlös samtidssatir i tidningsmiljö – två på olika sätt tidstypiska svenska filmer från det sena sextiotalet som nu får chansen att möta en ny publik.
När den bohemiske författaren John (Håkan Serner) blir utslängd av sin flickvän stöter han av en slump ihop med sin gamle skolkamrat Max (Sven-Bertil Taube), en dandy på väg uppåt i karriären, gift med fotomodellen Eva (Agneta Ekmanner). Max erbjuder John husrum några dagar och John flyttar in. Han gör sig snart oumbärlig som betjänt åt paret och blir samtidigt ompysslad som det barn de saknar. I filmen medverkar också Lena Granhagen.
– Om någon råkar tycka min pyjamas i filmen är snygg så kan jag berätta att det var min egen. Den var mycket exklusiv, inköpt i butiken Bonsoir of London, och tyget kallas Sea Island Cotton. Det är 55 år sedan inspelningen så minnena har förbleknat, men jag kommer väl ihåg att vi spelade in den i en våning på Karlavägen, säger Sven-Bertil Taube.
Se ett klipp från Puss & kram här!
Med Puss & kram (1967) gjorde författaren och filmkritikern Jonas Cornell (f. 1938) långfilmsdebut, med hustrun Agneta Ekmanner i den kvinnliga huvudrollen. Cornell hade två år tidigare hoppat av Svenska Filminstitutets filmskola, och spelade istället in sin debutlångfilm mestadels i en östermalmsvåning på Karlavägen 86. Puss & kram är ett varmt och egensinnigt triangeldrama, tydligt inspirerad av nya vågens fria berättarstil och med en skådespelartrio i absolut högform.
Upplagan på Vecko-Hatten, en av Binnkoncernens tidningar, är i dalande. Chefredaktör Leif Mix (en yvig Jarl Kulle) övertygar koncernens direktör Rulle Binn (Sven Lindberg) att sex alltid säljer, så tidningen drar igång en Miss Sweden-tävling. Ryktet om det kapitalistiska jippot når en grupp vänsterradikala ungdomar som anmäler en av sina medlemmar (Margareta Sjödin) under täckmantel för att sabotera tävlingen, och snart är farskarusellen igång. I den rika skådespelarensemblen finns också Meg Westergren, Gun Wållgren, Claire Wikholm, Per Oscarsson och många andra.
Miss and Mrs. Sweden (1969) var ett slags comeback för regissören Göran Gentele (1917-1972). Han hade hyllats för publiksuccén Fröken April (1958) men vid sextiotalets slut inte gjort någon ny film på fem år. Mångsysslande författaren Lars Forssell skrev manus, som delar ut frejdiga tjuvnyp åt både höger och vänster.
Skådespelaren och konstnären Margareta Sjödin minns:
– Miss and Mrs. Sweden hade premiär julen 1969 och blev en motpol till de mer tunga filmer om svåra politiska problem som då var mer korrekta. Vänstervridning var självklar inom kulturen. Själv var jag också emot skönhetstävlingar och fick spela en tjej (Sylvia Appelsten) som skulle förstöra hela tillställningen tillsammans med pojkvännen – vi tillhörde ett radikalt gäng. Filmen togs emot med stor glädje, den lekte med motsättningar om skönhetstävlingar vara eller inte vara. Och när jag upplevde den bland publiken hade vänsterradikala och andra lika roligt!
– Jag tycker Miss and Mrs Sweden borde platsa även i dag, jag och mina vänner skrattade gott då och när jag ser delarna idag skrattar jag gott nu. Ljuset och glädjen som tonar fram njuter jag av ännu mera i dag. Filmfotografen Gunnar Fischer, som arbetat med Ingmar Bergman, gav filmen det vackra sommarljuset!
Läs en längre intervju med Margareta Sjödin här.
Puss & kram och Miss and Mrs. Sweden går nu att boka för biografvisning genom Filminstitutets biografdistribution.
För press
Om du är intresserad av att skriva om filmerna och vill ha screenerlänkar och pressbilder, kontakta Clara Gustavsson, Tillgängligt filmarv (kontaktuppgifter nedan).
Om Filminstitutets digitaliseringsarbete
Varje år restaurerar och digitaliserar Filminstitutet ett sextiotal titlar för att filmerna åter ska kunna möta sin publik. Många av filmerna plockas upp av festivaler, föreningar och fria biografer nationellt och internationellt. Bland de filmer som tillgängliggörs på nytt finns tidlösa och tidstypiska berättelser, publiksuccéer och totalsågningar, kanoniserade klassiker och bortglömda verk. I dag kan vi ge nya perspektiv på filmerna och ge dem en dagsaktuell kontext.
Alla digitaliserade filmer går att boka för biografvisning och att se på plats i Filminstitutets bibliotek i Stockholm. Många går också att strömma genom Cineasterna och andra vod-tjänster, och ett flertal finns utgivna på dvd. Se hela listan på digitaliserade filmer här.
Är du intresserad av vårt nyhetsbrev om digitaliserade filmer? Anmäl dig här.
För mer info, kontakta
Clara Gustavsson, distributionsansvarig Tillgängligt filmarv: clara.gustavsson@filminstitutet.se, 08-665 11 72.
Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film. Läs mer: filminstitutet.se, svenskfilmdatabas.se, guldbaggen.se