Att längta bort, att lämna ett hem, komma till en ny plats och längta tillbaka. Våren 2022 utforskar Cinemateket exilens plats inom filmen genom konstnärskap som präglas av exil. Dessutom intas Cinemateket av en av historiens största regissörer, Alfred Hitchcock, då samtliga av hans 55 bevarade långfilmer visas i Filmhuset i Stockholm.
Under rubriken Exil – Längtan efter ett hem uppmärksammar Cinemateket Max Ophüls, Claire Denis, Safi Faye, Jim Jarmusch, Sarah Maldoror och Tsai Ming-liang. Därutöver visas ett brett filmhistoriskt spektrum – allt från tidiga verk av Mauritz Stiller till Mad Max-trilogin – som berör temat.
– En stor av del av världens befolkning lever i dag på platser som de inte nödvändigtvis betraktar som sina hem. Vi vill genom detta program utforska hur filmen förhåller sig till och skildrar denna känsla av hemlöshet och de drömmar som följer med, längtan efter något annat, drömmen om ett nytt liv och ett nytt hem. Filmens historia är också präglad av exilfilmare som flytt och flyttat mellan länder och kontinenter och genom sina erfarenheter bidragit till att korsa filmiska traditioner och förändra filmens språk, säger Danial Brännström, chef för Cinemateket på Svenska Filminstitutet.
Programmet inleds den 11 januari med Claire Denis 35 rhums; ett sensuellt och stillsamt rörande porträtt av en exiltillvaro i Paris. Den 12 januari blir det omstart av den Alfred Hitchcock-retrospektiv som planerades för 2020, med en av hans mest mytomspunna filmer, Fåglarna – en blandning av romantiskt drama, psykologisk thriller och ren skräck.
– Alfred Hitchcock är förmodligen 1900-talets viktigaste regissör. Han lyckades med konststycket att bli lika stor som sina filmer, och hans rykte fortsätter att växa. Om han under sin levnadstid kallades för Spänningens mästare är han nu utropad till Filmens mästare. Det känns otroligt roligt att under ett år visa alla hans filmer och därmed bredden i hans konstnärskap som rymmer så mycket mer än bara spänning, fortsätter Danial Brännström.
Vårens sidoprogram rymmer även filmer gjorda, och valda av, den portugisiska filmaren Pedro Costa som även kommer till Cinemateket för att inleda visningar och samtala. Besök blir det även av Jonas Cornell, vars lekfulla verk – från Puss & kram till Riktiga män bär alltid slips – nu återigen får chansen att uppskattas av ny och gammal publik.
I slutet av april visas tre filmer av Yoko Ono som står i fokus för detta programs Rekonstruktion, följetongen där en programpunkt från Cinematekets historia återskapas. Och som vanligt får unga möjlighet att upptäcka filmhistorien på Unga Cinemateket som inleds den 6 februari med Nya hyss av Emil i Lönneberga.
Både program och biljetter är släppta och finns på Cinemateket.se.
Om Cinemateket:
Cinematekets uppgift är att öka kännedomen och intresset för filmhistorien och för filmen som konstform genom att kuratera Svenska Filminstitutets filmsamlingar kompletterat med film från andra samlingar och kommersiella aktörer. Cinematekets program belyser delar av filmhistorien och ska hjälpa publiken att hitta samband mellan dessa delar.
För mer information, kontakta Stefan Ramstedt, stefan.ramstedt@filminstitutet.se, 08-665 11 68.
Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.