2021-07-06 09:16Pressmeddelande

Digitalt restaurerade stumfilmer på Filmarkivet.se

Mauritz Stillers Balettprimadonnan (1916) är en av de stumfilmer som nu går att se på Filmarkivet.se. Foto © SF StudiosMauritz Stillers Balettprimadonnan (1916) är en av de stumfilmer som nu går att se på Filmarkivet.se. Foto © SF Studios

Sedan 2013 bedriver Svenska Filminstitutet ett stort arbete med att digitalisera det svenska filmarvet. Nu tillgängliggörs fem klassiska stumfilmer, av bland andra Mauritz Stiller, helt gratis på Filmarkivet.se. Alla filmerna är digitalt restaurerade och tre av dem har nyskriven musik av Lotta Hasselquist Nilsson, Edward von Past respektive Matti Bye. Det är första gången Filmarkivet.se kan erbjuda spelfilm i långfilmsformat.

Digitalisering av stumfilm innebär oftast ett omfattande restaureringsarbete. Målet i Filminstitutets arbete är att återskapa versioner så lika originalen som möjligt. De fem stumfilmerna som nu finns att se på Filmarkivet.se är publicerade under det nya temat ”Digitalt restaurerade stumfilmer”, där man också kan läsa om stumfilm och restaurering i en text av Filminstitutets filmarkivarie Magnus Rosborn

Dessa fem filmer finns att se från och med idag 6 juli:

Balettprimadonnan (1916) av Mauritz Stiller med nyskriven musik av Matti Bye
Endast en tredjedel av den svenska guldåldersregissören Mauritz Stillers filmer har överlevt till våra dagar. En av de många filmer som länge ansågs ha gått förlorad var Balettprimadonnan, där filmdebuterande Jenny Hasselquist spelar bondflicka som efter inträdesprov till balettakademin blir prima ballerina på Operan.

Vingarne (1916) av Mauritz Stiller med nyskriven musik av Edward von Past
Stillers tragiska skildring av en äldre manlig konstnärs dragning till sin unga lärling som i sin tur förälskar sig i en vacker furstinna har ofta beskrivits som en av de första skildringarna av homosexuell kärlek på vita duken.

Norrtullsligan (1923) av Per Lindberg med nyskriven musik av Lotta Hasselquist Nilsson
Spritköket på mattan och korven i skrivbordslådan i kvinnokollektiv där fyra kontorister jagade av liderliga män lackar igen nyckelhålet så de kan gå runt i underkläderna. Elin Wägner skrev boken och Hjalmar Bergman manuset.

Dunungen (1919) av Ivan Hedqvist
Selma Lagerlöf-filmatisering som trots dåtida framgångar blivit en av de mer förbisedda filmerna från den svenska filmens guldålder. Även om Ivan Hedqvist var oprövad som filmregissör så var han väl förtrogen med förlagan och hade spelat rollen som onkel Teodor ett otal gånger sedan pjäsens urpremiär på Dramaten 1914.

Thora van Deken (1920) av John W. Brunius 
Danska nobelpristagaren Henrik Pontoppidans berättelse om moder som slåss för sin dotters arvsrätt och tar lagen i egna händer, blev till en film som imponerar på många plan – berättartekniskt, fotografiskt och skådespelarmässigt. Den majestätiska teaterdrottningen Pauline Brunius gör i titelrollen sin första filminsats framför kameran.

Se filmerna här: Digitalt restaurerade stumfilmer på Filmarkivet.se

Att de fem stumfilmerna kan publiceras gratis beror på att de rättighetsmässigt nu är fria. I takt med att fler rättighetstfria stumfilmer restaureras digitalt, eller att rättigheterna till redan restaurerade filmer löper ut, är målet att utvidga temat med fler filmer.

För frågor, kontakta
Arash Kermanshahani, redaktör Filmarkivet.se: arash.kermanshahani@filminstitutet.se



Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.

Kontaktpersoner

Per Perstrand
Presskoordinator / Kommunikatör
Per Perstrand