Merparten av det svenska filmarvet består av kortfilmer, och i takt med att de restaureras digitalt av Filminstitutet kan många av dem publiceras på Filmarkivet.se. Verk som tidigare har varit undanskymda och bortglömda kan återupptäckas på nytt. Nu har Filmarkivet.se samlat över 50 kända verk – av regissörer som Arne Sucksdorff, Mimi Pollak, Birgitta Jansson och Jonas Odell – i ett tema som ger en bred bild av den svenska kortfilmshistorien. Där ingår också de numera klassiska reklamfilmerna av Ingmar Bergman och Roy Andersson.
I Filminstitutets arkiv finns merparten av det svenska filmarvet bevarat, bland annat cirka 2 600 långfilmer och cirka 6 700 kortfilmer – från stumfilmstiden fram till 2010-talet, film för barn och vuxna, långfilm och kortfilm, spelfilm, dokumentärer, animation och experimentfilm. I takt med att de restaureras digitalt kan många av filmerna publiceras på Filmarkivet.se.
I ett nytt tema som publiceras på Filmarkivet.se idag lyfts drygt 50 digitaliserade svenska kortfilmsklassiker fram. Här finns filmer av bland annat Mimi Pollak, en uppburen skådespelare i en rad filmer under hela 1900-talet som även regisserade en långfilm och två kortfilmer. I temat finns en av dem: Mamma gör revolution (1950) om en hemmafru som får nog av sin maktlystna gnällspik till karl, drar hemifrån och låter honom klara sig bäst han vill – en film som bestämt ifrågasatte hemmafruns situation.
I Att döda ett barn (1953), efter Stig Dagermans novell, skildrar Gösta Werner med iskall skärpa hur människors liv förändras för alltid i samband med en tragisk bilolycka. I bjärt kontrast till Werners film finns också den charmiga, färgsprakande musikalen Torget (1960), regisserad av Per Gunvall och med stjärnor som Lill-Babs och Monica Nielsen samt med kostymer av Gunilla Pontén.
Arne Sucksdorff, en av Sveriges främsta dokumentärfilmare genom tiderna, rörde sig mellan det dokumentära och det fiktiva, ofta med naturen i fokus och med barn i ledande roller. På Filmarkivet.se finns flera av hans karaktäristiska naturfilmer, men även Uppbrott (1949) med Katarina Taikon i huvudrollen och inte minst mästerverket Människor i stad (1947), som utspelar sig i Stockholm och blev den första svenska filmen att vinna en Oscar.
Filmarkivet.se bjuder också på animerade kortfilmer. Den första svenska kom redan 1915 och därefter har produktionen varit rik. Bland annat finns Jonas Odells Aldrig som första gången (2006) som mästerligt blandar dokumentära berättelser med animationer. Hos Filmarkivet.se finns också föregångaren Birgitta Janssons banbrytande Semesterhemmet (1981), som på ett liknande sätt växlar mellan leranimation och dokumentära historier.
För den som vill botanisera bland personporträtt finns också filmer om och med bland andra Monica Zetterlund och Mai Zetterling.
Sist men inte minst: reklamfilm. Filmskaparna Ingmar Bergman och Roy Andersson ägnade sig båda åt växelbruk mellan reklam och fiktion. Med reklamfilm har de inte bara kunnat försörja sig och finansiera sina spelfilmer utan också experimenterat och utvecklat sitt språk, och med tiden har reklamfilmerna blivit små verk i sig. Hos Filmarkivet.se finns ett urval av Roy Anderssons formstarka filmer för bland andra HSB och Lotto, och Bergmans charmiga tvålreklamer.
Se hela temat här: Svenska kortfilmsklassiker i digitaliseringens tidevarv
Om Filmarkivet.se
Filmarkivet.se är ett samarbete mellan Svenska Filminstitutet och Kungliga biblioteket. På Filmarkivet.se har du möjlighet att se unikt rörligt bildmaterial ur arkiven som tillgängliggörs på nytt; främst kort-, dokumentär-, journal- och reklamfilm samt stumma långfilmer, som speglar ett svenskt århundrade i förvandling och framväxten av dagens samhälle.
För frågor, kontakta
Arash Kermanshahani, redaktör Filmarkivet.se: arash.kermanshahani@filminstitutet.se
Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.