2024-08-07 11:23Pressmeddelande

Cinemateket tar tid – höstens program släppt!

Ur Wong Kar-wais Chungking Express (1994) som inleder höstens säsong den 16 augusti.Ur Wong Kar-wais Chungking Express (1994) som inleder höstens säsong den 16 augusti.

Idag släpper Cinemateket höstens program som denna gång går under rubriken Tid – 24 ögonblick per sekund. I huvudtemat ingår serierna Robert Bresson, Christopher Nolan, Jan Lindqvist, Lucrecia Martel, John Cassavetes och Mangafilm. Därtill visas ett potpurri av närmare femtio fristående filmer på temat – varav den kortaste, Kurt Krens rappa No film (1983), är tre sekunder lång och den längsta, Abel Gances biografiska epos Napoléon (1927), klockar in på hela sju timmar och fem minuter. Den totala speltiden för temaprogrammet landar på strax under 190 timmar, vilket sammantaget blir drygt en vecka i biomörkret.

Säsongen inleds den 16 augusti kl. 18.00 i Filmhuset med Wong Kar-wais internationella genombrott Chungking Express (1994) med efterföljande samtal mellan Cinematekets curators om höstens tema.

– Film består av och bearbetar tid. Trots det har många filmskapare ofta velat få oss att glömma den. En film får inte vara tråkig. Däremot får den vara lång, och filmerna blir bara längre och längre, samtidigt som vår samtid tycks bli mer och mer jäktig. Med detta program bjuder vi in till en nästan 190 timmar lång utforskning av den filmiska tiden, den som har fascinerat åskådare både som realtid och i kondenserad, utdragen, omvänd och omkastad form. Filmen har fått oss att se och uppleva tid på nya sätt. Samtidigt har den gjort tiden och oss mer mätbara, och därigenom mer kontrollerbara. Ska vi öka hastigheten, eller är det dags att bromsa in? undrar Stefan Ramstedt, curator på Cinemateket.

Inom temat utforskas bland annat realtid i Robert Wises Knock-out (1949) och Andy Warhols Harlot (1964), tidsresor i Terry Gilliams Time Bandits (1981) och Robert Zemeckis Tillbaka till framtiden (1985) samt livets till synes oändliga transportsträckor i Monte Hellmans Fortare än döden (1971) och Wim Wenders Med tidens gång (1976). Dessutom visar vi givetvis "tidernas bästa film": Chantal Akermans Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975).

Vid sidan av temat avslutas Howard Hawks-retrospektiven som inleddes i våras, medan en komplett Victor Sjöström-retrospektiv påbörjas under hösten. Dessutom uppmärksammas Lina Wertmüller, folkskräck på svensk mark i serien Vargtimmarna, den nya ungdomssatsningen Filmhörnan, återuppståndna Nypremiär samt de återkommande programpunkterna Rekonstruktion, Forskning om film, För evigheten och Unga Cinemateket.

Både program och biljetter är släppta och finns på cinemateket.se. Där finns även en introducerande text och en essä om vårens tema.

Om Cinemateket:
Cinematekets uppgift är att öka kännedomen och intresset för filmhistorien och för filmen som konstform genom att kuratera Svenska Filminstitutets filmsamlingar kompletterat med film från andra samlingar och kommersiella aktörer. Cinematekets program belyser delar av filmhistorien och ska hjälpa publiken att hitta samband mellan dessa delar.

Kontakt:
För mer information, kontakta Stefan Ramstedt, curator på Cinemateket
stefan.ramstedt@filminstitutet.se, 08-665 11 68 eller Danial Brännström, chef för Cinemateket danial.brannstrom@filminstitutet.se. 08-665 11 97.



Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.


Kontaktpersoner

Jan Göransson
Presschef
Jan Göransson