Avskedet (1982) och Pensionat Oskar (1995) är nu restaurerade och digitaliserade av Svenska Filminstitutet, och kan från och med nu bokas för biografvisningar. Två filmer som stilmässigt skiljer sig åt, men som har flera beröringspunkter: uppbrott, ifrågasättande, queertematik – och skådespelaren Stina Ekblad. I Avskedet gjorde hon sin allra första svenska roll, i Pensionat Oskar sin kanske mest älskade. Nu får båda filmerna chansen att möta en ny publik.
– De här filmerna är skatter från en annan tid och det är hemskt roligt att kunna återknyta bekantskapen med dem. Två berättelser som skildrar normbrytande på olika sätt. Trycket från familjen och från den yttre världen, hur förhåller man sig till det och hur bryter man sig loss? Det är teman som alltid är intressanta och möjliga att identifiera sig med, och det är roligt att se det skildrat från två olika vinklar och två olika tidsepoker – och att det är kvinnors blick i båda filmerna, säger Stina Ekblad.
Avskedet – regi Tuija-Maija Niskanen (1982)
Vi följer direktörsdottern Valerie från barndom till vuxenhet. Hon växer upp i ett strängt hem i skuggan av sin dominante far (Carl-Axel Heiknert) och sin kuvade mor (Kerstin Tidelius). Som ung kvinna söker sig Valerie till teatern, och hon blir förälskad i aktrisen Kerstin von Wetterstrand (Stina Ekblad). Men faderns reaktion blir hård.
Avskedet var den finländska regissören Tuija-Maija Niskanens (1943-2019) första produktion för bio. För manus stod Eija Elina Bergholm och Vivica Bandler, den hyllade finlandssvenska teaterprofilen vars kärleksrelation med Tove Jansson nyligen skildrades i filmen Tove. I teamet ingick flera mångåriga medarbetare till Ingmar Bergman: kostymtecknaren Mago, produktionsledaren Katinka Faragó, scenografen Anna Asp, och skådespelaren Gunnar Björnstrand. Rollen som den vuxna Valerie gjordes av Pirkko Nurmi.
Avskedet spelades in redan sommaren 1979 och var den då 25-åriga Stina Ekblads första roll i Sverige, några år innan det stora genombrottet som Ismael i Fanny och Alexander.
– Jag minns glädjen att få arbeta med Pirkko och Tuija-Maija som jag båda tyckte mycket om. Tuija-Maija var en varm, lite tankspridd, rörlig, generös, mjuk kvinna. Jag minns att jag var berörd över att få träffa Mago som gjorde kläderna och var väldigt rolig, jag var glad över att få träffa Gunnar Björnstrand som jag alltid hade älskat och som småflörtade lite med mig, och Carl-Axel Heiknert som jag också hade beundrat mycket. Filmen producerades av Cinematograph och jag har en känsla av att det var i den här filmen som Ingmar Bergman såg mig första gången och att det var därför han gav mig rollen som Ismael sedan, säger Stina Ekblad.
Hör Stina Ekblad berätta om filmen i en ny trailer!
Pensionat Oskar – regi Susanne Bier (1995)
Runebergs, en på ytan helt vanlig trebarnsfamilj, reser till stugbyn Pensionat Oskar på semester. Under dagarna som går blir det allt tydligare hur olyckliga makarna Rune (Loa Falkman) och Gunnel (Stina Ekblad) är i sitt äktenskap. Rune tvingas på allvar ifrågasätta sitt liv när han träffar unge Petrus (Simon Norrthon), som lockar honom med sin magi.
Jonas Gardell skrev manus till Pensionat Oskar som var Susanne Biers tredje film efter regidebuten Freud flyttar hemifrån (1991). Filmen blev trefaldigt Guldbaggebelönad: Bästa manus, Bästa manliga huvudroll och Bästa kvinnliga biroll till Sif Ruud. Den fick också två nomineringar: Bästa film och Bästa kvinnliga huvudroll för Stina Ekblads nerviga porträtt av den alltmer frustrerade Gunnel Runeberg.
– Jag hade träffat Susanne Bier på Freud flyttar hemifrån där jag hade en liten roll. Jag blev nervös och värjde mig lite först och tänkte att det här kan jag väl inte göra. Men hon övertalade mig med sin intensitet, kraftfullhet, vältalighet och charm och det var jag glad för. Jag tyckte om sättet vi arbetade på som var ganska teaterinspirerat med utmejslade rollfigurer. Hon var väldigt noga med hur vi såg ut, med smink, hår, kläder och minsta detalj om själva looken och rytmen i filmen, vilket var lite ovanligt på den tiden, minns Stina Ekblad.
– Det var förfärligt roligt att få göra en genomgående huvudroll, det får man ju sällan så bara det är en present. En roll där man får utveckla sitt eget tankesätt och förhålla sig till det i en process, och ett roligt manuskript av Jonas Gardell. Jag får fortfarande respons på Gunnel Runeberg – absolut en av de roller som folk kommer ihåg och kommer fram och tackar mig för, säger Stina Ekblad.
För visningsaktörer
Avskedet och Pensionat Oskar går nu att boka för biografvisning genom Filminstitutets biografdistribution.
För press
Om du är intresserad av att skriva om filmerna och vill ha screenerlänk och pressbilder, hör av dig till Clara Gustavsson, Tillgängligt filmarv (kontaktuppgifter nedan).
Om Filminstitutets digitaliseringsarbete
Varje år restaurerar och digitaliserar Filminstitutet ett sextiotal titlar för att filmerna åter ska kunna möta sin publik. Bland de filmer som tillgängliggörs på nytt finns tidlösa och tidstypiska berättelser, publiksuccéer och totalsågningar, kanoniserade klassiker och bortglömda verk. I dag kan vi ge nya perspektiv på filmerna och ge dem en dagsaktuell kontext. Läs mer här och se hela listan på digitaliserade filmer här.
Är du intresserad av vårt nyhetsbrev om digitaliserade filmer? Anmäl dig här.
För mer info, kontakta
Clara Gustavsson, distributionsansvarig Tillgängligt filmarv: clara.gustavsson@filminstitutet.se, 08-665 11 72
Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.