2019-11-14 10:48Pressmeddelande

Amanda Björk, Jonathan Nikolaj Heinius och Nathalie Álvarez Mesén utvalda till Filminstitutets satsning Wild Card

2019 års Wild Card-mottagare Jonathan Nikolaj Heinius, Nathalie Álvarez Mesén (på pinnen) och Amanda Björk i Filmhuset. Foto: Catherine Jarl, Filminstitutet2019 års Wild Card-mottagare Jonathan Nikolaj Heinius, Nathalie Álvarez Mesén (på pinnen) och Amanda Björk i Filmhuset. Foto: Catherine Jarl, Filminstitutet

De nyutexaminerade regissörerna Amanda Björk, Jonathan Nikolaj Heinius och Nathalie Álvarez Mesén har valts ut till Filminstitutets satsning Wild Card. De får nu dela på 1,2 miljoner kronor för att utveckla varsitt långfilmsprojekt.

Förra året lanserade Svenska Filminstitutet Wild Card, ett nytt utvecklingsstöd till nyutexaminerade filmregissörer där pengarna ska gå till en skissfilm för en långfilm. Syftet är att fånga upp unika filmröster från de olika filmutbildningarna, och att ge nya regissörer en chans att snabbt komma igång efter sin utbildning. Regissörerna har sökt med sina examensfilmer (examensår 2019) samt en Show & Tell (3 min rörligt material) där de presenterat sin nya långfilmsidé. Juryn har bestått av Filminstitutets talangansvarige och filmkonsulenterna för fiktion: barn och ungdom, kortfilm, långfilm och Moving Sweden.

Vid en ceremoni i Filmhuset igår, under Stockholms filmfestivals Industry-dagar, presenterades de tre vinnarna som tilldelas 400 000 kronor var för att utveckla sina långfilmsprojekt:


Nathalie Álvarez Mesén för sin film Vargen biter sönder dina rena händer

Juryns motivering: "Regissören har i sina tidigare kortfilmer visat på hudnära bildberättande och fantastiskt handlag, inte minst via sin fingertoppskänsliga personregi. I examensfilmen Molt vidareutvecklar hon sin lyhördhet för visuella detaljer och skådespeleri, i spännande kombo med härligt oväntade vändningar. Långfilmsidén Vargen biter sönder dina rena händer är ett kusligt, magiskt-realistiskt drama om Isabel som återvänder till sin hemstad för att ta reda på varför hennes syster mördades under häxprocesserna. Systrar, vargar, häxjakt, 1600-tal – bring it on! Juryn kan inte bärga sig på att få följa utvecklingen av denna film som ställer akuta frågor kring vi och dom, rätt och fel och vem som egentligen är ond eller god."

– Jag är överväldigad över att få möjlighet att börja utveckla vår film genom Wild Card. Det här kommer att ge oss de nödvändiga förutsättningarna för att kunna lägga energi och tid på projektet, och på ett tidigt stadium forma filmen genom ett visuellt utvecklingsarbete. Det är lätt att glömma bort att vi i Sverige är så himla privilegierade över att ha sådana här stöd, som i många andra länder inte är så självklara. Jag är otrolig tacksam, säger Nathalie Álvarez Mesén.

Nathalie Álvarez Mesén tog examen i våras med en Master of Fine Arts i Film Directing/Screenwriting från Columbia University i New York med examensfilmen Molt. Hon tillbringade sina unga år i Costa Rica, innan hon återvände till Sverige för att studera. Hon har gått Alma Manusutbildnings ettåriga kurs, och är utbildad mimskådespelare på Stockholms Dramatiska Högskola. Hennes kortfilm Asunder (2015) hade premiär på Stockholms filmfestival och visades i Telluride. Senare kortfilmer som Filip (2016) och Shelter (2018) har visats och prisats på flera internationella festivaler, bland andra Palm Springs, Outfest och Göteborg. Nathalie Álvarez Mesén har också deltagit i talangprogram som Berlinale Talents, TIFF Talent Lab och NYFF Artist Academy.


Amanda Björk för sin film Hysterika

Juryns motivering: "Regissören visar på ett stort berättarmod i sin examensfilm Ladda ur, som bultar av smärtande relationskris och dråplig svart humor mitt i gruppterapieländet. Långfilmsidén Hysterika tar avstamp i självupplevd psykisk ohälsa och följer 27-åriga Ingrid och hennes destruktiva fall, då hon för första gången hamnar på psyket. Åtta intensiva månader där Ingrid åker in och ut ställer allt på sin spets. Filmen ställer naket frågan om var vi är mest fria och sanna inför oss själva – inlåsta på psyket, eller utlåsta i samhället? Juryn blev otroligt berörd och ser med spänning fram emot att följa detta psykologiska inferno toppat med ananasvideos."

– Det är en stor ynnest att få vara en del av Wild Card och att Hysterika får ingå i den satsningen! För mig betyder det att jag får fortsätta med att utforska hur jag kan berätta med film. Att  porträttera psyket inifrån på ett vis som jag aldrig har sett förut känns otroligt viktigt och spännande. Ett porträtt av en plats som är stängd – och som behöver öppnas upp. Avslutningsvis så vill jag tacka BergmanArnault och alla andra män i kulturbranschen för att ni har plöjt upp vägen för mig och mitt team! säger Amanda Björk.

Amanda Björk är regissör, manusförfattare och fotograf. I våras tog hon examen från Stockholms Dramatiska Högskola, tv-producentlinjen med inriktning på regi, med examensfilmen Ladda ur. Hon är en av grundarna till Lampray, ett produktionsbolag baserat i Umeå och Stockholm som bland annat varit medproducent på David Sandbergs kultsuccé Kung Fury, där Amanda Björk var produktionsledare. 2014 startade hon Lynx Studios, ett feministiskt filmkollektiv och produktionsbolag. Hon har också gjort reklamfilm, och kortfilmsdebuterade 2015 med Jag är en naturkraft, en dokumentär om Silvana Imam. Just nu är Amanda Björk aktuell som manusförfattare och regissör till barnserien Zombie på SVT.


Jonathan Nikolaj Heinius för sin film Köttstålars

Juryns motivering: "Regissören visar sin drivna och visuellt beskrivande stil i examensfilmen Glömskans slut. Juryn har en viss hatkärlek till detta mycket ambitiösa, väl genomförda och bitvis pretentiösa mysterium som likt minnenas tåg gåtfullt rullar fram genom vår mörka historia från andra världskriget. Gangsterkomedi-idén Köttstålars känns galet oväntad. Vi följer slackerbruden Darcia, som efter att ha torskat jobbet och lägenheten i Malmö, och försörjt sig genom att snatta oxfilé, blir indragen i en stor svartköttsaffär i Danmark. Hon sätts dit för en försvunnen leverans och måste nu rentvå sig själv. Juryn blev tokförförd av regissörens lekfullhet och filmens tematik: konsten att misslyckas med grace. Den kvinnliga slackern är vår tids nya antihjälte!"

– Hör upp alla luffare, nu randas gryningen – stranden under gatan hägrar i horisonten. Snart kommer alla yuppies vilja va som oss; den perfekta människan är ett månghövdat påhitt. Länge leve hippie-nihilismen och det lösa livet! Keep calm and fuck the world! uppmanar Jonathan Nikolaj Heinius.

Jonathan Nikolaj Heinius gick ut dokumentärfilmslinjen på Stockholms Dramatiska Högskola i våras med examensfilmen Glömskans slut. Han började inom litteraturfältet men har sedan rört sig till filmskapandet. Hans tidigare filmer har handlat om ämnen som BDSM-sexualitet (kortdokumentären Dirty Talk hade premiär på Göteborgs filmfestival 2017), antropologiska studier av fitness-communityn i Stockholm samt en visuell essä om fredsrörelsen. Den gemensamma nämnaren är intresset av olika hybrider i filmens produktionsform, samt att flytta fram gränserna i filmestetiken. På senare tid har han arbetat i Peter Watkins anda med att använda en kombination av prosa och dokumentärfilmsmetoder för att skapa fiktionella världar.


För frågor, kontakta:

Helen Ahlsson, filmkonsulent för Moving Sweden på Filminstitutet, helen.ahlsson@filminstitutet.se, 070-482 08 52

Lina Norberg Johansson, talangansvarig och controller på Produktionsstöd på Filminstitutet, lina.norberg@filminstitutet.se, 08-665 12 27


Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film.


Kontaktpersoner

Jan Göransson
Presschef
Jan Göransson
Per Perstrand
Presskoordinator / Kommunikatör
Per Perstrand