Kino Babylon är en av Berlins vackraste biografer. Liksom Stockholms unika biograf, Skandia, invigdes Babylon på 1920-talet. En annan liket med biograferna var att de båda var utrustade med en så kallad stumfilmsorgel. På Babylon är den fortfarande i bruk och kommer ackompanjera de många svenska stumfilmerna som tillsammans med nyare filmer ingår i Best of Sweden. Inte mindre än 63 filmer visas.
Best of Sweden hyllar Ruben Östlunds filmiska gärning och visar samtliga av hans filmer. Ruben Östlund och Sveriges ambassadör Veronika Wand-Danielsson inviger festivalen som börjar den 4 januari.
Svensk filmhistoria är eftertraktad i hela världen. Som exempel visades i höstas 13 svenska stumfilmer av Victors Sjöström i Paris vilket resulterade i stor medial uppmärksamhet och utsålda visningar.
Best of Sweden på Kino Babylon pågår 4 - 31 januari och först ut är Ruben Östlunds Guldbagge- och Guldpalmsbelönade Triangle of Sadness. Av de 63 svenska filmerna som visas kommer sex från stumfilmstiden och den äldsta är Victors Sjöströms Terje Vigen från 1917. Samtliga stumfilmer ackompanjeras av den fast anställda husorganisten Anna Vavilkina på en orgel som finns bevarad på sin ursprungliga plats då Kino Babylon byggdes 1929.
- Det är så otroligt kul med denna omfattande retrospektiv som visar upp svensk film under hela 106 år. Kino Babylons Timothy Grossman och Friedemann Beyer har gjort ett enastående arbete för att ro denna fantastiska festival i hamn, säger Kajsa Hedström, projektledare Tillgängligt filmarv på Svenska Filminstitutet.
Bland övriga filmer som visas märks Erotikon (Mauritz Stiller, 1920), Körkarlen (Victor Sjöström, 1921), Gunnar Hedes saga, (Mauritz Stiller, 1923), Flickan i frack (Karin Swanström, 1926), Flicka och hyacinter (Hasse Ekman, 1950), Fröken Julie (Alf Sjöberg, 1951), Hon dansade en sommar (Arne Mattson, 1951), Kvarteret Korpen (Bo Widerberg, 1963), Älskande par (Mai Zetterling, 1964), Elvira Madigan (Bo Widerberg, 1967), Ole dole doff (Jan Troell, 1968), På rymmen med Pippi Långstrump (Olle Hellbom, 1971), Viskningar och rop (Ingmar Bergman, 1972), Fanny och Alexander (Ingmar Bergman, 1982), Mitt liv som hund ( Lasse Hallström, 1985), Gitarrmongot (Ruben Östlund, 2004), Så som i himmelen (Kay Pollak, 2004), Låt den rätte komma in (Tomas Alfredson, 2008), Händelse vid bank (Ruben Östlund, 2010), En duva satt på en gren och funderade på tillvaron (Roy Andersson, 2015), En man som heter Ove (Hannes Holm, 2015), Gräns (Ali Abbasi, 2020), Are We Lost Forever (David Färdmar, 2020), Pleasure (Ninja Thyberg, 2021) och bioaktuella Tillsammans 99 (Lukas Moodysson, 2023).
Best of Sweden arrangeras i samarbete med Kino Babylon, Svenska ambassaden i Tyskland och Svenska Filminstitutet. 32 filmer är digitalt restaurerade av Filminstitutet.
Mer om festivalen:
BABYLON in Berlin - BEST OF SWEDEN (babylonberlin.eu)
Mer information:
Kajsa Hedström, Svenska Filminstitutet kajsa.hedstrom@filminstitutet.se
Nina Katarina Karlsson, kulturråd, Svenska ambassaden i Tyskland nina.katarina.karlsson@gov.se
Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.