Rekonstruktion Utøya och Gräns. Fotograf/Källa: TriArt Film

När Filminstitutet presenterar betygsindex för 2018 hamnar Oscarnominerade Gräns och Berlinaktuella Rekonstruktion Utøya i topp. Den mest hyllade utländska filmen är Roma, som uppnår det högsta betyg som går att få sedan mätningarna startade.

Varje år sammanställer Filminstitutets avdelning för Analys & statistik ett årligt recensionsindex för filmer med svensk biopremiär. Resultatet baseras på 15 källor i svensk dagspress, tv, radio samt kultursidor på nätet. Under 2018 recenserades totalt 227 filmer i Sverige, varav 25 dokumentärer och 202 långa spelfilmer. Förra året låg medelvärdet för alla svenska filmers snittbetyg på 2,94. Dokumentärerna hade ett högre medelvärde än spelfilmerna, 3,33 respektive 2,74.

Spelfilmer med högst snittbetyg

Gräns 4,08
Goliat 3,86
Amatörer 3,68
LasseMajas Detektivbyrå – Det första mysteriet 3,27
Ensamma i rymden 3,19

Ali Abbasis Gräns är en av de mest uppmärksammade svenska filmerna från förra året, med festivalpriser i Cannes, Haugesund och på European Film Awards. Förra veckan belönades den med sex Guldbaggar (bland annat för Bästa film) och i söndags vann den det danska filmpriset Robert i kategorin Årets icke-engelskspråkiga film. Filmens maskörteam Pamela Goldammer och Göran Lundström (som tillsammans med Erica Spetzig Guldbaggebelönades) är dessutom nominerade till en Oscar för Best Makeup and Hairstyling inför galan som hålls 24 februari.


Dokumentärer med högst snittbetyg

Rekonstruktion Utøya 4,12
Flotten 3,87
Bergman – ett år, ett liv 3,65
The Deminer 3,62
Den sommaren 3,40

Carl Javérs Rekonstruktion Utøya belönades med två Guldbaggar: Bästa regi och Bästa dokumentärfilm. Den är också uttagen till Berlins filmfestival som startar idag, och kommer att visas utom tävlan i ungdomssektionen Generation 14plus.
 

Roma – snittbetyg 5,0

Alfonso Cuaróns Roma är den första, och hittills enda, film som fått ett snittbetyg på 5,0 (det högsta som går att få) sedan Filminstitutet började mäta recensioner. Vi mäter betygen fram till premiärdagen på biograf, vilket i Romas fall var den 7 december 2018. Till dess hade fem recensioner kommit in:

Svenska Dagbladet 6/6
Dagens Nyheter 5/5
Göteborgs-Posten 5/5
Aftonbladet 5/5
Moviezine 5/5

Roma visades inte huvudsakligen på bio utan hade också premiär på Netflix den 14 december, och recenserades då av fler källor än i listan ovan. Dessa tas inte med i beräkningen eftersom vi endast räknar betyg före premiären – men även med de betygen inräknade kvarstår snittbetyget 5,0.


Tio i topp

Här är de filmer som fått högst betyg sedan Filminstitutet började mäta recensioner. Två av filmerna hade premiär under 2018: ettan Roma samt trean Shoplifters (årets Guldbaggevinnare för Bästa utländska film). Mest hyllade svenska film är Amanda Kernells Sameblod på åttonde plats med ett snittbetyg på 4,40 (vilket också gör den till den svenska film med högst betygsindex hittills). Anna Odells Återträffen på tionde plats är den andra svenska filmen på listan, med ett snittbetyg på 4,33.

1. Roma (2018) betyg 5,0
2. (delad) Manchester by the Sea (2016) och Moonlight (2017), båda 4,51
3. Shoplifters (2018) 4,50
4. Min pappa Toni Erdmann (2016) 4,46
5. Amy (2015) 4,45
6. Call Me by Your Name (2017) 4,42
7. Sameblod (2017) 4,40
8. Dogtooth (2011) 4,38
9. Boyhood (2014) 4,36
10. Återträffen (2013) 4,33

För frågor, kontakta Sara Karlsson, Analytiker på Svenska Filminstitutet: sara.karlsson@filminstitutet.se, 08-6651229.

Fler nyheter från Analys & statistik hittar du här.

Följ oss på sociala medier:

Facebook_TransparentTwitter_TransparentInstagram_Transparent


Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film. 
Läs mer: filminstitutet.sesvenskfilmdatabas.seguldbaggen.se 


Kontakt


Per Perstrand

Kommunikatör / Communications Officer – Press

per.perstrand@filminstitutet.se

+46(0)8 665 12 16

+46(0)70 491 61 13

Jan Göransson

Presschef / Head of Press

Jan.Goransson@filminstitutet.se

+46 (0)8-665 11 00

+46 (0)8-665 11 61

+46 (0)706 03 03 62

Rebecka Rebecka Ioannidis Lindberg

Kommunikationschef / Director of Communications and PR

rebecka.ioannidis.lindberg@filminstitutet.se

+46 (0)8-665 11 00

+46(0)8 665 12 73

+46 (0)76 501 20 73

Martin Frostberg

Kommunikation / Communications & PR

martin.frostberg@filminstitutet.se

+46 8 665 12 12

Torkel Stål

Analytiker / Analyst

torkel.stal@filminstitutet.se

+46 (0)8-665 11 00

+46 (0)8 665 11 40

+46 (0)70 330 42 34